ZAPIEKANKI

Chleb z mąki pełnoziarnistej

Dom pachnący świeżym ciepłym chlebem w świąteczny czas 🙂 Brzmi zachęcająco? Poniżej przedstawiam przepis na pyszny chleb  z mąki pełnoziarnistej i gryczanej, bez konserwantów i sztucznych spulchniaczy.

Składniki :

na zaczyn drożdżowy:
– 225 g mąki pszennej chlebowej
– 225 g wody
– 1/4 łyżeczki pokruszonych drożdży świeżych
Składniki zaczynu wymieszać, przykryć szczelnie, pozostawić w temperaturze pokojowej na 12 – 16 godzin.
na chleb:
– 450 g mąki pełnoziarnistej
– 225 g mąki gryczanej

– 1 łyżka soli
– cały zaczyn 16 godzinny

Przygotowanie :

Przygotować zaczyn drożdżowy i odstawić na 12h-16h (najlepiej na całą noc). Rano lub na drugi dzień do miski wsypać  dwa rodzaje mąk dodać łyżkę

soli.  Następnie  cały zaczyn 16 h. Wyrobić ciasto  ręcznie  i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1,5 h do wyrośnięcia. Jeśli będzie za twarde dodać trochę wody w celu połączenia dokładnie wszystkich składników. Przekładamy do formy posmarowanej olejem rzepakowym. (Ja piekę w  owalnej formie ceramicznej o długości 23 cm)

Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni.  Wyrośnięty chleb wstawiamy do piekarnika. Po 15 minutach zmniejszamy temperaturę do 220 st. Chleb przykrywamy np. szklaną żaroodporna pokrywką jeśli widzimy, że zbyt szybko się rumieni. Pieczemy jeszcze ok. 30-40 minut. Po upieczeniu wyciągamy z formy i studzimy.

Smacznego 🙂

.

 

ZAPIEKANKI

Raffaello – ciasto bez pieczenia

Pomysł na szybkie ciasto bez pieczenia 🙂 z nutą kokosową – Raffaello, które możecie zrobić sami w domu 🙂
Gwarantuje Wam, że ciasto jest bardzo proste w wykonaniu i bardzo pyszne 😉

Składniki:
– 600 g dobrej jakości herbatników
– 200 g masła
– 150 g wiórków kokosowych
– 1 litr mleka
– 3 łyżki mąki pszennej
– 3 łyżki mąki ziemniaczanej
– 250 g cukru
– 2 żółtka

Przygotowanie:
Przygotowujemy budyń. Z litra mleka odlewamy 1/2 szklanki. Pozostałą część mleka mieszamy z mąką pszenną i ziemniaczaną oraz cukrem i żółtkami. Pół szklanki mleka zagotowujemy. Na gotujące się mleko wlewamy stopniowo przygotowaną mieszankę. Po zagotowaniu budyń zdejmujemy z ognia i studzimy. Po całkowitym ostudzenia dodajemy kostkę masła i miksujemy na gładką masę. Przygotowujemy małą formę u mnie o wymiarach 30 x 25cm (smarujemy i wykładamy papierem do pieczenia). Wykładamy dno formy herbatnikami i kładziemy na nich warstwę masy. Następnie układany znowu herbatniki i kolejno masę. I tak 4 warstwy. Na samym wierzchu, herbatniki smarujemy cienką warstwą masy i posypujemy kokosem. Ciasto chłodzimy w lodówce. Smacznego 🙂

ZAPIEKANKI

Cantuccini

Pyszne migdałowe włoskie ciasteczka to propozycja na długie wieczory przy kubku ulubionej herbaty, kawy lub wina.
Cantuccini są stosunkowo twarde dlatego ja lubię je maczać w ulubionym napoju:)
Jeśli nie mieliście jeszcze okazji spróbować oryginalnych włoskich cantuccini polecam Wam ten przepis.

Składniki/12-15 szt:
– 250 g mąki pszennej
– 150 g cukru trzcinowego
– 5 g proszku do pieczenia
– 50 g posiekanych drobno migdałów (bez skórki)
– 50 g całych migdałów
– otarta skórka z 2 cytryny
– 2 jajka
– szczypta soli

Przygotowanie:
Na drobno posiekane migdały przesiewamy mąkę. Dodajemy szczyptę soli, proszek do pieczenia, cukier trzcinowy oraz skórkę otartą z 1 cytryny, 2 duże jajka oraz całe migdały.Ciasto zagniatamy na jednolitą masę.
Z tak przygotowanego ciasta formujemy wałek o średnicy 3-4 cm i przekładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, a następnie wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopnic C (z termoobiegiem) lub 190 -200 (bez termoobiegu).
Po upływie tego czasu ostrożnie przekładamy ciasto na deskę do pokrojenia. Używamy do tego bardzo ostrego noża. Kroimy plastry na grubość ok. 1,5 cm. Układamy je na blaszce i ponownie wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 160 stopni C (z termoobiegiem) lub 170 -180 stopni C (bez termoobiegu). Pieczemy przez 10-12 minut, po czym przewracamy ciasteczka na drugą stronę i ponownie pieczemy przez kolejne 10-12 minut. To wszystko włoskie cantuccini gotowe :).Można je jeść, maczając w kawie lub winie :).

ZAPIEKANKI

Sałatka z cukinią, serem feta i pomidorkami

Szybka, smaczna i lekka sałatka z cukinią jest doskonała  na kolację, śniadanie do pracy czy szkoły 🙂 Wszędzie smakuje tak samo dobrze ! Czas przygotowania to zaledwie kilka minut 😉

Składniki/ 2 porcje:
– 200 g ser feta
– 8 pomidorków truskawkowych
– 1/2 czerwonej cebuli
– 1 cukinia
– kilka listków świeżego szpinaku
– 2 łyżki oliwy z oliwek extra vergine
– 1/2 ząbka czosnku
– zioła prowansalskie, bazylia
– sól i pieprz

Przygotowanie:

Oliwę mieszamy z ziołami. Cukinię myjemy i kroimy ze skórką na małe kawałki ,wrzucamy na rozgrzaną patelnię, dodajemy czosnek przeciśnięty przez praskę  i podpiekamy, aż cukinia zmięknie. Odstawiamy do ostygnięcia.Szpinak, pomidorki i cebulę myjemy. Pomidorki kroimy na połówki. Cebulę kroimy na cienkie plasterki. Wszystkie warzywa łącznie z ostudzoną cukinią mieszamy w misce. Doprawiamy wg uznania np. solą i pieprzem. Polewamy sałatkę mieszkanką oliwy z ziołami. Wykładamy wszystko na talerze. Na koniec kroimy w kostkę fetę i układamy na sałatce 🙂 Smacznego.

ZAPIEKANKI

Spaghetti bolognese

Dzisiaj propozycja na szybkie spaghetti bolognese, które smakuje równie dobrze jak to na badzie oryginalnego włoskiego sosu a la ragu.
Czas przygotowania to około 45 minut 🙂

Składniki/4 porcje:
– 300 g mięsa mielonego
– 1 marchew
– 1 puszka krojonych pomidorów w puszce
– 2 ząbki czosnku
– ok. 300 g makaronu spaghetti
– tarty parmezan, olej rzepakowy
– sól, pieprz, suszony tymianek, oregano, papryka ostra i słodka
– opcjonalnie świeża bazylia

Przygotowanie:

Makaron gotujemy w osolonej wodzie al dente. Odcedzamy. Na rozgrzaną patelnię wrzucamy pokrojoną w kostkę cebulę. Podsmażamy kilka minut. Dodajemy mięso mielone, które wcześniej doprawiamy solą pieprzem i papryką. Gdy mięso nabierze jasnego koloru, dodajemy czosnek przeciśnięty przez praskę, startą na małych oczkach marchew oraz pomidory z puszki. Chwilę wszystko smażymy. Możemy dodać troszkę wody aby sos był rzadszy. Na koniec doprawiamy do smaku i gotowe. Na talerze wyciągamy makaron, sos i wszystko posypujmy tartym parmezanem. Smacznego !

ZAPIEKANKI

Krem marchwiowo-anyżowy

Składniki/ 4 porcje:

–  ½ kg marchwi
– 800 ml bulionu warzywnego lub 1 1/2 kostki warzywnej eko
– 100 ml świeżej śmietany 18%
– 2 białe cebule
– 2- 3 gwiazdki anyżu
– 3 łyżki oliwy z oliwek extra vergine
– sól
– 1 mała bagietka

Przygotowanie:

Bagietkę kroimy na mniejsze kromki smarujemy oliwą i  robimy z nich grzanki.

Marchew obrać i umyc. Pokroić na drobne kawałki. Cebulę pokorić w cienkie plasterki i poddusić w rondlu na oliwie z oliwek. Dodać marchewki, delikatnie posolić i pozostawić, aby nabrały smaku. Dodać gwiazdki anyżu i zalać gorącym bulionem.

Dusić marchew na małym ogniu aż będą miękkie. Wyjąc gwiazdki anyżowe i zmiksować wszystkie składniki na jednolitą masę.

Krem przekładamy do miseczek. Dodajemy po łyżce gęstej śmietany. Podajemy z wcześniej przygotowanymi grzankami.

ZAPIEKANKI

Chipsy z jarmużu

Lubicie przekąski? Ja mam od czasu do czasu ochotę na „coś” do chrupania zwłaszcza gdy oglądam film lub swój ulubiony program.  Przekąski zazwyczaj kojarzą nam się z czymś nie zdrowym 🙂  Ale nie musi tak być !  Dzisiaj mam dla Was przepis na szybkie i zdrowe chipsy z jarmużu 🙂  Spróbujcie koniecznie 😉

Składniki/2 porcje:

  • 200g jarmużu (krojony lub całe liście)
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1/2 łyżeczki przypraw: słodka papryka, ostra papryka,zioła prowansalskie
  • 1 ząbek czosnku

Przygotowanie:

Jarmuż myjemy i suszymy przez kilka minut  – jarmuż musi być suchy żeby chipsy się udały ( możemy kupić już umyty wtedy czas przygotowania chipsów znacznie się skróci ).

Następnie nagrzewamy piekarnik do 190 stopni.  W miseczce mieszamy  wszystkie przyprawy dodajemy czosnek przecisnięty przez praskę oraz oliwę z oliwek. Jarmuż (jeśli, nie kupujemy krojonego jarmużu, wtedy po umyciu odcinamy łodygi i kroimy na mniejsze kawałki liście. Tak przygotowany jarmuż obtaczamy w misce z przyprawami i wkładamy na blaszkę  do pieczenia wyłożoną papierem do pieczenia. Układamy liście obok siebie wtedy mamy pewność, że wszystkie chipsy będą podobnie chrupiące i wyjdą idealne. Pieczemy do uzyskania chrupkości i lekko brązowego koloru na końcach liści. Czas pieczenia to ok. 8-10 minut w zależności od wielkości liści 🙂

ZAPIEKANKI

Pierniczki

Kto z nas może wyobrazić sobie święta bez pierniczków 🙂 ?  Chyba nie ma takiej osoby ! U mnie to zdecydowanie  ” number one” jeśli chodzi o świąteczne wypieki. Zapach tych pysznych łakoci, które chętnie zjadam w zaciszu domowym siedząc z kubkiem ulubionej herbaty, zawsze nastrajają mnie świątecznie. Wy też tak lubicie?

Do świąt pozostał nie cały miesiąc dlatego to już ostatni dzwonek, żeby pomyśleć o przygotowaniu tych pysznych słodkości. Poniżej przedstawiam Wam klasyczny przepis na pierniczki z lukrem 🙂

Składniki/ok. 30 sztuk:

– 2 szklanki mąki
– 2 łyżki płynnego miodu
– 1/2 szklanki cukru
– 1 1/2  łyżeczki sody oczyszczonej
– około 1/3 szklanki ciepłego mleka
– 10 g przyprawy piernikowej
– 1 łyżka masła
– 1 średnie jajko

lukier ( 1 białko + szklanka cukru pudru + łyżka soku z cytryny )

Przygotowanie:

Mąkę przesiewamy na stolnicę.Dodajemy miód, cukier, sodę wymieszaną z przyprawą piernikową i wszystko mieszamy. Następnie dodajemy masło i jedno jajko . Wszystko siekamy aż do połączenia się składników.

Następnie dodajemy po 1 łyżce stopniowo letnie mleko i zagniatamy ciasto aż będzie twarde i gęste.  Musimy uważać aby nie przesadzić z ilością mleka ponieważ ciasto może być za miękkie. Ciasto wyrabiamy dokładnie ok. 5 minut i gotowe.

Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni bez termoobiegu. Na posypanej maką stolnicy rozwałkowujemy ciasto na placek o grubości maksymalnie 1 cm.  I zaczynamy zabawę w wykrawanie pierniczków :).  Wykrojone pierniki układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia w odstępach ok. 2- 3 cm ponieważ pierniczki urosną podczas pieczenia.

Pieczemy ok. 10-15 minut. Po wyjęciu czekamy aż pierniczki wystygną i ztwardnieją. Po tym czasie wkładamy je do pojemnika i szczelnie zamykamy.  Tydzień przed świętami pierniczki wyciągamy i dekorujemy lukrem lub wg uznania 🙂

Jak przygotować lukier? to bardzo proste. W metalowej misce ucieramy białka z cukrem na gęstą białą masę . Opcjonalnie dodajemy sok z cytryny :). Gotowe.

 

ZAPIEKANKI

Koktajl ze szpinakiem, bananem i jabłkiem

Pyszny zielony koktajl. Pyszny zdrowy koktajl 🙂 Taki właśnie jest ten przepis. Jeśli lubicie zdrowo się odżywiać koniecznie musicie spróbować koktajl ze szpinakiem, bananem i jabłkiem. Smacznie i zdrowo każdego dnia 🙂 – przepis na zielony koktajl czeka na Was !.

Składniki /1 porcja:
– garść szpinaku
– 1 banan
– 1 jabłko
– 1 łyżka siemienia lnianego mielonego
– 300 ml wody

Przygotowanie:
Banana obieramy i wrzucamy do blendera. Myjemy jabłko i szpinak. Jabłko kroimy na mniejsze kawałki, kroimy wydrążamy pestki i wrzucamy do blendera (ja wrzucam jabłko ze skórką ale można również obrać). Wrzucamy szpinak i wodę. Na koniec dodajemy łyżkę siemienia lnianego. Wszystko miksujemy na gładki koktajl. Wlewamy do szklanki i pijemy od razu lub chłodzimy przez ok. 1 h w lodówce. Smacznego 🙂

ZAPIEKANKI

Quiche z kozim serem i warzywami

Quiche z kozim serem i warzywami to propozycja nie tylko dla wegetarian 🙂
Papryka, bakłażan i pomidorki to dodaki, które stanowią podstawę mojego quiche z kozim serem i warzywami.
Wypróbuj przepis i podziel się opinią na temat tego warzywnego quiche.

Składniki / 4-8 porcji:

ciasto:
– 125  g masła
– 1 i ¼ szklanki mąki
– 3 łyżki zimnej wody
– szczypta soli

nadzienie:
– 1 średniej wielkości bakłażan
– 2 czerwone papryki
– 3 łyżki gęstej śmietany 18%
– 150 g świeżego sera koziego
– 10 pomidorków koktajlowych
– ząbek czosnku
– 3 duże jajka
– sól i pieprz

 Przygotowanie:

Wyrobić ciasto (do przesianej mąki dodać masło i szczyptę soli oraz zimną wodę) i włożyć na chwilę do lodówki.

W misce wymieszaj jajka, śmietanę i pokrojony w plasterki lub kostkę ser kozi lub pleśniowy. Całość dopraw solą i pieprzem.

Paprykę, bakłażana i pomidorki umyj. Pomidorki przekrój na pół. Bakłażana pokrój w średnie plastry i ułóż na grillu lub patelni z żebrowym dnem. Opiekaj póki nie będzie miękki. Paprykę upiecz w piekarniku ( pieczemy do czasu aż skórka lekko zczarnieje). Wyłóż paprykę i ostudź. Obierz ze skórki a następnie pokrój w cienkie paseczki.

Wyciągnij ciasto z lodówki i rozwałkuj na oprószona mąką powierzchni na placek o średnicy 40 cm. Wyłóż ciasto na natłuszczoną okrągłą formę do pieczenia z wyjmowanym dnem o średnicy 28 cm. Nakłuj widelcem. Umieść obciążenie i piecz ok. 15 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym, czasie ściągnij obciążenie i podpiekaj jeszcze chwilę aż ciasto się zarumieni.

Na tak podpieczone ciasto wykładamy przygotowane nadzienie. Najpierw wylewamy masę jajeczną, następnie układamy plastry grilowanego bakłażana, paprykę oraz  pomidorki.

Piecz przez  30-35 minut  w temperaturze 190 stopni, aż masa jajeczna zetnie się i lekko zarumieni.  Wyciągnij z piekarnika ostudź. Podawaj na gorąco Smacznego 🙂

*wskazówka

Jeśli zależy Ci na czasie zamiast świeżych warzyw wykorzystaj paprykę i bakłażana ze słoika lub puszki.