Lemoniada arbuzowa

Lemoniada arbuzowa orzeźwiająca i smaczna, Idealna na upalne dni


Przygotowanie:
– 1000 ml wody mineralnej
– 3 cytryny lub limonki
– 2 łyżeczki miodu
– 1,5 kg arbuza ze skórką
– kilka gałązek mięty
– opcjonalnie kostki lodu

Przygotowanie:
Arbuza obieramy i pozbywamy się pestek. Wycisnąć sok z 2 cytryn (lub limonek), a trzecią pokroić w plasterki. Sok połączyć z wodą i arbuzowym miąższem. Dosłodzić cukrem lub miodem. Zmiksować i przelać przez sitko do dzbanka. Płyn jest dosyć gęsty i trzeba czasem pomagać sobie łyżką przecierając go przez sitko. Dodać do dzbanka plasterki cytryny, miętę i opcjonalnie lód. Wstawić do lodówki najlepiej na dłużej niż godzinę. 

Print Friendly, PDF & Email

Jagodzianki

Składniki /ok. 10 sztuk

– 12,5g świeżych drożdży
– 60 ml ciepłego mleka
– 500 g mąki pszennej
– szczypta soli
– 50 g drobnego cukru
– 1 jajko
– 80 g roztopionego masła
– 1 łyżka kwaśne śmietany 12%.                              Nadzienie
– ok. Litr jagód leśnych                                              – 2 łyżki mąki ziemniaczanej                                    – 4 łyżki cukru waniliowego                                      – 1 roztrzepane jajko do posmarowania wierzchu jagodzianek

Kruszonka

– 100 g mąki pszennej
– 50 g zimnego masła
– 50 g cukru 


Przygotowanie

Do miski wsypać pokruszone drożdże, dodać cukier. Masło rozpuścić z mlekiem.Studzimy. Dodajemy drożdże i jajko i wszystko razem mieszamy. Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy szczyptę soli a następnie dolewamy naszą płynną masę. Wszystko wyrabiany w robicie kuchennym lub ręcznie ok. 5-10 minut.

Ciasto odstawiamy na ok. 1,5 h w ciepłe miejsce i przykrywamy ściereczką. Można również włożyć do lodówki na całą noc (temperatura w lodówce nie mniejsza niż 6 stopni) przykrywając pojemnik z ciastem folią spożywczą.

W tym czasie:

  • Przygotowujemy kruszonkę z podanych składników tj. (mąkę i cukier puder wsypać do miski, dodać posiekane zimne masło i rozcierać je palcami aż powstanie kruszonka.
  • Myjemy Jagody i odkładamy do osuszenia. Następnie mieszamy z  mąką ziemniaczaną i cukrem (tym sposobem jagody nie będą tracić dużo soku podczas pieczenia)

Tak przygotowane ciasto dzielimy na 10 części. Formujemy placuszki o grubości ok. 1 cm i nakładamy ok. 2 łyżki jagód. Następnie zlepiamy brzegi i układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, zachowując kilka cm odstępu pomiędzy drożdżówkami. Zostawiamy bułeczki do kolejnego wyrośnięcia na ok. godzinę. Wierzch drożdżówek smarujemy jajkiem i posypujemy kruszonką. Piec przez ok. 20 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni.(bez termoobiegu) . Najlepiej smakują jeszcze ciepłe  🙂

Print Friendly, PDF & Email

Co zjeść na szybkie śniadanie, by nie czuć za chwilę głodu?

Śniadanie jest uznawane za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dlatego nie tylko nie warto go pomijać w swoim jadłospisie, ale również dobrze jest zadbać o to, by było pełnowartościowe. Nawet jeśli o poranku nie mamy za dużo czasu, możemy szybko przygotować syty posiłek, który da nam energię na rozpoczęcie dnia.

Nocna owsianka, czyli świetny sposób na płatki śniadaniowe

Kiedy myślimy o śniadaniu, do głowy przychodzą nam często płatki na mleku, które jadaliśmy jako dzieci. Najczęściej kukurydziane – na zimno albo na ciepło. Przez lata podejście do serwowania na śniadanie płatków nieco się zmieniło i oprócz wspomnianych klasyków, coraz chętniej sięgamy też po inne rodzaje, jak chociażby płatki owsiane, jaglane, ryżowe, gryczane, orkiszowe czy żytnie. Są bogate w witaminy z grupy B oraz w minerały takie, jak cynk, żelazo, magnez, wapń czy miedź. 

Ich przygotowanie kojarzy się jednak z koniecznością poświęcenia sporej ilości czasu na stanie przy kuchence i pilnowanie, by zawartość garnka nie przywarła do dna podczas gotowania. Tymczasem można przygotować genialny odpowiednik owsianki, jaglanki, gryczanki itd., który będzie gotowy do zjedzenia bez poświęcenia ani jednej chwili o poranku. Wystarczy wieczorem wymieszać ulubione płatki z jogurtem (lub pół na pół z mlekiem) oraz opcjonalnie z sezonowymi owocami czy z orzechami i włożyć je na całą noc do lodówki, by napęczniały. Dzięki temu rano będziemy cieszyć się posiłkiem, który zapewni nam sytość na wiele godzin.

Omlet – prosty i szybki pomysł na pożywne śniadanie

Dobrym sposobem na szybkie i sycące śniadanie jest również przygotowanie wytrawnego omleta z jajek, które dostarczą naszemu organizmowi witaminy B12, witaminy A, witaminy D, selenu, ryboflawiny, fosforu, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego. Wbrew pozorom nie jest to wcale czasochłonne. Wystarczy, że kilka minut poprzedniego wieczora poświęcimy na pokrojenie dodatków, takich jak na przykład papryka, szynka, cebula czy pieczarki, które bez problemu przetrwają noc w lodówce. 

Rano wykładamy wcześniej przygotowane składniki na patelnię z rozgrzanym tłuszczem i chwilę przesmażamy je na większym ogniu. W tym czasie możemy roztrzepać jajka na jednolitą masę, którą następnie wlewamy na patelnię. Doprawiamy zawartość patelni solą i pieprzem, zmniejszamy ogień i nakładamy pokrywkę. Po kilku minutach mamy gotowe śniadanie, po zjedzeniu którego długo nie będziemy głodni. Oczywiście możemy też zdecydować się na omlet w wydaniu na słodko, jednak ten jest nieco bardziej czasochłonny, ponieważ wymaga ubicia osobno białek i żółtek, a następnie połączenia ich podczas delikatnego mieszania.

Jakie produkty spożywcze warto mieć w domowej spiżarni, by nie martwić się o codzienne śniadania?

Podstawą przygotowania szybkich śniadań jest dobrze zaopatrzona domowa spiżarnia. W kuchni nie powinno zabraknąć ulubionych płatków, bakalii i orzechów, a także mąki, mleka i pieczywa. Warto również mieć zawsze przynajmniej kilka jajek, jogurty, ser, wędliny oraz sezonowe warzywa i owoce. Przyda się też oczywiście kawa z kofeiną lub zbożowa albo herbata, bez wypicia których wielu z nas nie wyobraża sobie porannego wyjścia z domu. 

Wiele produktów spożywczych, zwłaszcza tych o dłuższym terminie przydatności do spożycia, możemy zamówić przez internet, by zaoszczędzić czas i pieniądze. Na zakupy online możemy wybrać się na przykład na Allegro, gdzie dostaniemy większość składników pożywnych śniadań w naprawdę dobrych cenach. 

Print Friendly, PDF & Email

Gofry z truskawkami i masą oreo

Pomysł na gofry z wykorzystaniem masy z ciasteczke oreo wpadł mi przez przypadek ;). Potrzebowałą do sernika ciasteczek i w związku z tym musiałam je oddzielić od masy. A że nie lubię wyrzucać jedzenia urodził się pomysł, żeby zrobić masę o smaku oreo do gofrów 🙂 Ciekawe czy spodoba Wam się ten pomysł!

Składniki ok. 6 gofrów:

– 250 mąki orkiszowej
– 250 ml mleka
– 1 jajko
– 1 łyżka cukru
– 3 łyżki oleju
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– szczypta soli
– 1 opakowanie mascarpone
– biała masa z z 12 ciasteczek oreo
– 250 g truskawek

opcjonalnie: syrop klonowy do polania oraz zmielone migdały do posypania

Przygotowanie:

Ubij białko. Mąkę i proszek do pieczenia przesiewamy. Dodajemy pozostałe składniki ( olej, cukier, mleko i sól, żółtko). Wszystko miksujemy. Na koniec dodajemy ubita pianę i delikatnie mieszamy.

Rozgrzewamy mocno gofrownicę. Nakładamy chochlą porcję i smażymy ok. 3-4 minuty, aż ciasto się przyrumieni.

Mascarpone mieszamy z nadzieniem z ciasteczek oreo. Truskawki myjemy i kroimy w plasterki. Gofry dekorujemy masą a następnie układamy pokrojone truskawki. Całość polewamy opcjonalnie syropem klonowym i posypujemy zmielonymi migdałami. Smacznego.

Print Friendly, PDF & Email

Sałatka z burattą i truskawkami

Składniki / 1porcja:
–  duża garść ulubionych sałat
–  6 zielonych szparag
– 1 buratta
– 1 łyżka płatków migdałowych
– 5 truskawek
– 8 pomidorków koktajlowe
– sól i pieprz
dressing
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 1 łyżka octu balsamicznego

Przygotowanie:

Sałatę umyj i osusz. Umieść w misce. Szparagi myjemy i odrywamy twardą końcówkę (same odpadną we właściwym miejscu pod wpływem zgięcia). Szparagi pokrój na mniejsze kawałki ( ja kroje zazwyczaj tylko na pół). Grilluj szparagi na rozgrzanej patelni z dodatkiem łyżki masła. Ściągnij z patelni i odłóż do przestudzenia. Na suchej patelni prażymy migdały.

Myjemy truskawki i pomidorki i kroimy na pół. Dodajemy do sałatki. Doprawić solą i pieprzem do smaku i wymieszać. Następnie dodajemy przygotowane wcześniej szparagi i płatki migdałów. Burattę układamy na samym wierzchu naszej sałaty. Całość skropić dressingiem. Smacznego 🙂


Print Friendly, PDF & Email

Kopytka z truskawkami

Składniki:

– 1 kg ugotowanych ziemniaków*
– 240 g mąki pszennej + do podsypania*
– 1 jajko
– 1 płaska łyżeczka soli
– 500 g truskawek
– 300 g jogurtu naturalnego
– masło z bułką tartą do polania
– cukier do posypania
– syrop waniliowy (opjconalnie)

Przygotowanie:

Gotujemy ziemniaki w osolonej wodzie. Studzimy i mielimy w maszynce lub przeciskamy przez praskę.

Na stolnicę przesiewamy mąkę i dodajemy ziemniaki. Robimy wgłębienie i wbijam jajko. Łączymy wszystkie składniki. Jeśli trzeba, dodajemy tyle mąki, aby ciasto nie lepiło się do dłoni i dało się kroić nożem.

Ciasto dzielimy na kilka części. Każdą z nich rolujemy tworząc wałek, który kroimy nożem pod kątem 45° na kawałki o długości 4 centymetrów.

W dużym garnku gotujemy osoloną wodę z łyżką oleju. Kopytka wrzucamy do wrzącej wody i gotujemy na małym ogniu około 2 – 3minuty do czasu wypłynięcia na powierzchnię. Po wypłynięciu kopytek na wierzch odczekajmy jeszcze około minutę a następnie wyjmujemy delikatnie łyżką cedzakową. Gotowe kopytka polewam roztopionym masłem z bułką tartą.

Truskawki myjemy i kroimy na kawałki. Układamy na kopytkach. Całość posypujemy cukrem oraz dodajemy kilka kleksów śmietany. Opcjonalnie jeśli mamy pod ręką dodatkowo polewamy sosem waniliowym. Smacznego 🙂

* Ziemniaki najlepiej ugotować dzień wcześniej.
Czasami do kopytek używam 200g mąki pszennej +200 g mąki kukurydzianej.

Print Friendly, PDF & Email

Brownie z masłem orzechowym

Składniki:
– 200 g gorzkiej czekolady min 70%
– 200 g masła
– 3 jajka
– 160 g drobnego cukru zwykłego lub erytrolu
– 2 łyżki masła orzechowego
– duża garść borówek amerykańskich
– 140 g mąki pszennej

Przygotowanie:

Masło razem z gorzką czekoladą rozpuść w garnku. Odstawić do wystygnięcia. Uwaga nie zagotowujemy masy tylko rozpuszczamy.

Jajka ubijamy z cukrem na  pulchną jasną masę. Następnie dodaj ostudzoną, płynną gorzką czekoladę z masłem. Dodaj mąkę i dokładnie wszystko wymieszaj. Tak powstałą masę przelej do foremki o wymiarach ok 22 cm x 30 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzej do 160°C góra-dół. Na wierzch ułóż borówki i rozłóż robiąc malutkie kleksy z masła orzechowego.

Pieczemy 35 minut.

Brownie można podawać np.  posypane cukrem pudrem lub z lodami waniliowymi.

Print Friendly, PDF & Email