Chłodnik z botwinki

Składniki/2 porcje:

– 1 pęczek botwiny
– 2 łyżki soku z cytryny
– 2 małe ogórki gruntowe
– ½ pęczka rzodkiewki
– ½ pęczka koperku
– 300 ml zsiadłego mleka lub jogurtu naturalnego
– 150 ml gęstej kwaśnej śmietany 12%
– 2 jajka
– ząbek czosnku
– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Zaczynamy od ugotowania wywaru z botwiny – botwinę wraz z liśćmi siekamy drobno, zalewamy małą ilością wody (tak, żeby woda przykryła buraki) i gotujemy ok. 10 minut. Wywar zakwaszamy sokiem z cytryny i schładzamy. Najlepiej przygotować wywar dzień wcześniej i chłodzić w lodówce całą noc.

Chłodnik z botwiny doprawiamy do smaku solą, pieprzem i cukrem, dodajemy ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę.

Zsiadłe mleko lub jogurt mieszamy z gęstą śmietaną i dodajemy do schłodzonego chłodnika.

Jajka gotujemy na twardo.

Rzodkiewki i ogórki myjemy, obieramy i drobno kroimy. Wykładamy na talerze. Układamy pokrojone jajka. Wlewamy schłodzony chłodnik z botwinki.Posypujemy posiekanym koperkiem.

Koktajl z pietruszki

Natka pietruszki to smak, który nienawidzę odkąd pamiętam. Już w dzieciństwie wszyscy moi bliscy wiedzieli, że nie toleruję żadnych dań z dodatkiem chociażby minimalnej porcji natki. Mimo, iż staram się prowadzić zdrowy tryb życia, a wiedza odnośnie cudownych właściwości tejże „zielonej” dawki wielu witamin nie jest mi obca, unikałam jej jak ognia. W sieci znalazłam fajny przepis na koktajl z natki, który po lekkiej modyfikacji spróbowałam przetestować na własnej skórze.  Niesamowite 🙂 Moja znienawidzona przez lata pietruszka nareszcie na stałe zagości w moim tygodniowym menu. W koktajlu nie wyczuwam silnego smaku pietruszki i mogę go polecić wszystkim, którzy nie lubią natki tak jak ja 🙂


Składniki /1 porcja:
– 1/2 pęczka natki pietruszki
– 1 jabłko
– 1 banan
– 1 łyżeczka miodu (opcjonalnie)
– 200 ml wody
Przygotowanie:
Owoce i natkę myjemy. Jabłko pozbywamy pestek i dodatkowo jeśli chcemy obieramy ze skórki i wrzucamy do blendera. Dodajemy pokrojonego banana oraz natkę pietruszki. Na koniec wlewamy wodę i jeśli ktoś lubi słodkie koktajle i chce całkowicie pozbyć się smaku natki, można dodać opcjonalnie miód. Wszystko miksujemy na gładki koktajl. Wlewamy do szklanki i pijemy od razu.

Omlet cesarski z malinami

Składniki/1 -2 porcje:

– 2 jajka
– cukier wanilinowy
– ½ szklanki mąki pszennej
– ½ szklanki mleka (u mnie bez laktozy)
– mała szczypta soli
– 1 łyżka masła
– garść rodzynek
– rum do namoczenia (opcjonalnie)
Do podania:cukier puder, świeże maliny, konfitura z malin, płatki migdałowe

Przygotowanie:

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Rodzynki namoczyć w rumie lub w gorącej wodzie. Białka oddzielić od żółtek.

Do większej miski wsypać przesianą mąkę, wlać mleko a na końcu żółtka.

Białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli. Dodać do masy i delikatnie wymieszać np. drewnianą łyżką. Na koniec dodać odsączone rodzynki i wymieszać.

Patelnię rozgrzej z łyżką masła. Gdy masło zacznie lekko skwierczeć, rozprowadzić je po całej patelni i wlać omlet.

Smażyć na delikatnym ogniu przez ok. 6 minut lub do czasu aż omlet będzie ładnie zarumieniony od spodu i zacznie się ścinać na wierzchu. Przewrócić na drugą stronę. Nie przejmujemy się jeśli omlet nie przewróci się w całości. I tak finalnie będziemy do kroić na mniejsze kawałki.Smażymy omlet jeszcze chwilę. Ściągamy z patelni.

Posypujemy cukrem pudrem i układamy owoce oraz dodajemy konfiturę z malin. Opcjonalnie posypujemy płatkami migdałów.

Kotlet mielony z mizerią

Składniki:
–  500 g mięsa mielonego
–  1 mała najlepiej czerstwa bułka
–  1 średnia cebula
–  1 jajko
–  sól i pieprz do smaku
–  bułka tarta do obtoczenia
–  woda do namoczenia bułki
–  ziemniaki
–  1 duży ogórek lub 3 małe gruntowe
–  świeży koperek
–  jogurt naturalny (u mnie bez laktozy)

Przygotowanie:

Bułkę do kotletów namaczaj w wodzie przez ok. 10-15 minut. Do dużej miski włożyć mięso. Wbij jajko, zetrzyj na grubych oczkach cebulę. Dodaj odciśniętą bułkę. Dopraw solą i pieprzem i wszystko dokładnie wymieszaj.

Rozgrzej patelnię. Formuj kotlety i obtaczaj w przygotowanej bułce tartej. Kładź na rozgrzany olej. Smaż z dwóch stron. Po usmażeniu odłóż do naczynia.

Ziemniaki i ogórka umyj. Obierz ze skórek. Przygotuj mizerię. Ogórek pokrój na cienkie plasterki dopraw solą i pieprzem. Dodaj ok. 3  łyżki jogurtu naturalnego oraz posiekany świeży koperek. Wymieszaj.

Ziemniaki ugotuj w osolonej wodzie, odcedź i ubij z masłem.

Podawaj z kotletami 🙂

Tarta z bobem i kozim serem

nfd

Składniki / 4-8 porcji:
ciasto:
– 125 g masła
– 1 i ¼ szklanki mąki
– 3 łyżki zimnej wody
– szczypta soli
nadzienie:
– 500 g bobu
– 200 g roladki z koziego sera
–  200 g  gęstej śmietany 18%
– 25 g parmezanu
–  2 jajka
– 100 ml jogurtu naturalnego
– sól i pieprz
– 2 ząbki czosnku

Przygotowanie:

Wyrobić ciasto (do przesianej mąki dodać masło i szczyptę soli oraz zimną wodę) i włożyć na chwilę do lodówki.  Bób gotujemy w osolonej wodzie ok 3-4 minuty i odcedzamy. Obieramy ze skórek, odstawiamy. 

Wyciągnij ciasto z lodówki i rozwałkuj na oprószona mąką powierzchni na okrągły placek. Wyłóż ciasto na natłuszczoną okrągłą formę do pieczenia z wyjmowanym dnem o średnicy 28 cm lub 31 cm. Nakłuj widelcem. Umieść obciążenie i piecz ok. 15 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym, czasie ściągnij obciążenie i podpiekaj jeszcze chwilę aż ciasto się zarumieni. Wyciągnij z piekarnika. Przygotuj farsz.

W misce wymieszaj jajka, śmietanę, jogurt naturalny. Następnie dodaj bób i pokrojony w kostkę ser kozi. Wymieszaj. Na koniec dodaj parmezan. Całość dopraw solą i pieprzem oraz dodaj wyciśnięty ząbek czosnku. Wszystko wymieszaj i ułóż na podpieczonym spodzie tarty.

Piecz wszystko ok. 30-40 minut, aż masa jajeczna się zetnie 🙂. Podawaj na ciepło lub zimno.

Racuchy z malinami

Składniki/ok. 16 sztuk:
–  250 g jogurtu naturalnego (u mnie bez laktozy)
–  2 jajka
–  3 łyżki cukru
–  1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
–  1 łyżeczka sody oczyszczonej
–  mała szczypta soli
–  100 g malin + do dekoracji

Przygotowanie:

Jogurt wymieszać z jajkami. Dodać cukier, przesianą mąkę wraz z sodą oczyszczoną oraz szczyptą soli. Wszystko dokładnie wymieszać do uzyskania jednolitej masy. Pod koniec dodać maliny i delikatnie wymieszać. Jeśli ciasto będzie za luźne dodaj jeszcze trochę mąki. Przy pomocy łyżki nakładać masę. Smażyć aż się ładnie zarumienią z obu stron. Przed podaniem można udekorować cukrem pudrem i dodatkowymi malinami.

Szakszuka z bobem

Składniki /1 porcja:

– 1 duży pomidor np. malinowy lub 1/3 puszki pomidorów krojonych z puszki
– 2 zielone szparagi
– 2 jaja wiejskie
– garść mrożonego lub świeżego bobu
– szczypta kminu rzymskiego
– olej rzepakowy lub olej kokosowy
– sól i pieprz, papryka słodka i ostra
– łyżka masła
– do podania np. bagietka lub ulubiony chleb, starty parmezan

Przygotowanie:

Bób gotujemy w osolonej lekko wodzie. Odcedzamy i obieramy. Szparagi płukamy i odrywamy twardą końcówkę ( sama odpadnie w odpowiednim miejscu pod wpływem zgięcia). Chwilę grillujemy na rozgrzanej patelni z dodatkiem łyżki masła. Pomidora myjemy i kroimy w kostkę (możemy sparzyć i obrać ze skórki). Na rozgrzaną patelnię wlewamy łyżeczkę oleju rzepakowego lub kokosowego. Pomidory doprawiamy do smaku solą i pieprzem oraz ulubionymi przyprawami (u mnie papryka słodka i ostra, pieprz) i smażymy kilka minut. Mieszamy wszystko i do podsmażonych pomidorów dodajemy wcześniej ugrilowane szparagi. Smażymy ok. 2 minuty. Dodajemy obrany bób i wbijamy dwa jaja . Przykryć patelnię pokrywką i gotować aż białka. Opcjonalnie posypać startym parmezanem przed podaniem:). Smacznego

Tarta rustykalna z rabarbarem

Składniki:

Ciasto
– 1 ¼ szk. mąki
– 2 łyżki cukru
– szczypta soli
– 125g masła
– 3 łyżki lodowatej wody
Nadzienie
– ok. 500 g rabarbaru
– 2 łyżki cukru
– płaska łyżeczka cynamonu
– 1 jajko (opcjonalnie) do posmarowania ciasta
dodatkowo
– 1 łyżka cukru
– 1 łyżka mąki
– 2 łyżki roztopionego masła

Przygotowanie:

Mąkę wymieszać z cukrem i solą , dodać masło, 3 łyżki wody i połączyć ciasto. Następnie uformować z ciasta kulę i  włożyć na 30 minut do lodówki. W tym czasie przygotować nadzienie. Rabarbar umyć (nie obierać ) i pokroić na mniejsze kawałki. Wymieszać z cynamonem i cukrem.

Schłodzone ciasto rozwałkować na kształt krążka o średnicy ok. 30 cm. Przenieść na formę do tarty o średnicy 28 cm. Spód posypać mieszanką (1 łyżka mąki i 1 łyżka cukru).  Następnie wyłożyć rabarbar i polać roztopionym masłem. Tak przygotowaną tartę zawijamy z każdej strony  (brzegi ciasta) do środka ok. 5 cm. Zawinięte ciasto posmarować roztrzepanym jajkiem i wstawić do nagrzanego piekarnika (200ᵒC) na ok. 40 minut. Po tym czasie zmienić ustawienie piekarnika na grzanie dolne i piec jeszcze ok. 10 minut.

Propozycje podania : gałka lodów waniliowych.

Kurczak z bobem

Składniki/ 4 porcje:

– 1 mała pierś z kurczaka
– 1 szklanka ugotowanego i obranego bobu
– 1 łyżka pokrojonego świeżego koperku
– 1 łyżeczka tymianku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1/2 szklanki jogurtu naturalnego
– 1 łyżeczka mąki pszennej
– do podania: ziemniaczki i sałatka z czerwonej kapusty


Przygotowanie:
Bób ugotować w lekko osolonej wodzie i obrać. Przełożyć do miski. Pierś z kurczaka rozbić na tradycyjne kotlety doprawić solą i pieprzem oraz kurkumą i tymiankiem.
Kurczaka kładziemy na rozgrzanej patelni i smażymy, aż uzyskamy złoty kolor. Zmniejsz ogień na minimum i przygotuj sos.  Pozostały ciepły tłuszcz powstały ze smażenia mięsa wymieszać z jogurtem, posiekanym koperkiem i łyżeczką mąki. Na patelnię z mięsem wsypujemy bób i zalewamy wszystko powstałym sosem jogurtowo-koperkowym. Chwilkę podgrzewamy na malutkim ogniu i gotowe.
Podajemy z ziemniaczkami i sałatką z czerwonej kapusty 🙂

Grzanki z awokado i jajkiem sadzonym

Składniki / 1porcja:
–  2-3 kromki ulubionego chleba ( u mnie pokrojona mała bagietka)
–  2 jajka
–  1 awokado
– 1 łyżka oliwy z oliwek
–   kilka kropli cytryny
– ½ ząbka czosnku– masło do smażenia
– sól i pieprz
Do podania:
szczypiorek, ulubiona sałata, pomidory

Przygotowanie:

Awokado umyj, przepołów i pozbądź się pestki. Wyciągnij miąższ i rozgnieć do widelcem.Dodaj sól i pieprz, sok z cytryny oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Wymieszaj.

Chleb podpiecz w piekarniku, tosterze lub na patelni.

Na patelni rozgrzej masło i smaż jajka sadzone tak, aby białko było ścięte, a żółtko nadal płynne. Jeszcze na patelni dodaj sól i pieprz.

Grzanki posmaruj grubą warstwą pasty z awokado, na paście ułóż jajka.