KOKTAJL

Placuszki dyniowe

 

Składniki:

– 200g puree z pieczonej dyni*
– 2 jajka
– 2-3 łyżki cukru
– 2 Łyżki oleju
– 1 1/3 szklanki mąki pszennej
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli
– do podania opcjonalnie: cukier puder, konfitura  z malin lub brzoskwiń

Przygotowanie:

W misce wymieszać ostudzone puree z dyni z jajkami, 2 łyżkami oleju i cukrem. Przesiewamy mąkę wcześniej wymieszaną z proszkiem do pieczenia i solą.Wszystko mieszamy na gładką masę. Jeśli ciasto jest zbyt rzadkie dodajemy jeszcze trochę mąki. Placuszki smażymy na złoty kolor z każdej ze stron. Placki podawać posypane cukrem pudrem i ulubioną konfiturą.

*Wskazówka
Jak upiec dynię: około 2kg dyni umyć i pokroić na około 6 części, usunąć pestki.
Położyć na blaszce skórką do dołu i wstawić do nagrzanego piekarnika (200ᵒC).Piec przez około 1 godzinę lub do czasu aż dynia będzie miękka. Tak przygotowaną dynię studzimy i wydrążamy miąższ który następnie miksujemy blenderem na gładką masę ( puree). Odmierzyć potrzebną ilość gotowego puree, resztę możemy przez kilka dni przechowywać w lodówce i wykorzystać do innych wypieków.

KOKTAJL

Zielony koktajl z awokado

Zielony koktajl, który doda Wam energii i dostarczy niezbędnych witamin i minerałów.

Banany, kiwi i awokado połączenie idealne i bardzo smaczne 🙂 A w dodatku „samo się robi” i nie może nie wyjść 🙂 Także do dzieła sięgnijcie po zdrowie  i wypróbujcie koniecznie ten przepis !

Składniki /1 porcja:
– 1 banan
– 1 połówka dojrzałego awokado
– 1 kiwi
– łyżka miodu
– pół szklanki mleka roślinnego (ryżowe, migdałowe, sojowe)

Przygotowanie:
Owoce myjemy i obieramy ze skórek. Owoce kroimy na mniejsze kawałki-wrzucamy do miksera/blendera z mlekiem i miodem i miksujemy na gładki koktajl. Smacznego 🙂

KOKTAJL

Rogaliki francuskie z czekoladą

Składniki:
400 g gotowego ciasta francuskiego lub z tego przepisu:
Nadzienie
– krem czekoladowy OVOMALTINE lub:
– 200 g gorzkiej czekolady
– 200 ml śmietanki 18%
– 50 g masła

Przygotowanie:

Jeśli nie używamy gotowego kremu czekoladowego np. OVOMALTINE.
Przygotowanie kremu samodzielnie jest bardzo proste.Śmietankę podgrzewamy do 40 ᵒC. Zdejmij z ognia i dodawaj czekoladę i masło (50g) miksując wszystko do uzyskania gładkiej masy.

Następnie przygotowujemy ciasto:
Wersja szybka i łatwa:
Gotowe ciasto francuskie kroimy na średnie kwadraty. Dodajemy po łyżeczce nadzienia. Zwijamy formując rogaliki. Wkładamy na blaszkę i pieczemy kilka minut w piekarniku aż rogaliki się zarumienią.
Wersja trudniejsza:
Wyrobić ciasto francuskie.
Mąkę i sól wsyp do miski. Dodaj rozdrobnione masło. Rozcieraj palcami aż składniki luźno się połączą – w cieście powinny być widoczne grudki masła wielkości ziaren grochu. Dodaj zimną wodę ( mniej więcej ¾ przewidzianej porcji). Zagnieć ciasto, w razie potrzeby dolewając nieco wody, by było elastyczne. Z gotowego ciasta uformuj kulę i zawiń ją w folię spożywczą. Włóż do lodówki na co najmniej 20 minut. Po tym czasie wyjmij ciasto z lodówki, rozwiń je z foli i ułóż na chłodnej, oprószonej mąką powierzchni. Rozciągnij je palcami w prostokąt o wymiarach 20X25 cm. Rozwałkuj iasto, wałkując ku górze, tak by jeden z boków prostokąta był trzykrotnie dłuższy niż na początku. Gotowy placek powinien mieć możliwie jak najbardziej równe krawędzie. Staraj się nie rozcierać masła zbyt dokładnie – na cieście powinny być widoczne maślane „żyłki”. Ciasto złóż mniej więcej w jednej trzeciej jego wysokości ku górze oraz dwóch trzecich wysokości ku dołowi. Obróć prostokąt o 90 stopni i znów rozwałkuj w jednym kierunku tak, by dwukrotnie zwiększył swoją wysokość. Ponownie złóż tak jak poprzednio, owiń folią spożywczą i odłóż do lodówki. Po godzinie powtórz wszystkie czynności 3 razy. Na koniec wyłóż ciasto na formę do pieczenia mocno dociskając boki

 

KOKTAJL

Jajecznica z bruschettami

Składniki / 1 porcja:

-2 wiejskie jaja
– mała bagietka
– kawałek wiejskiej kiełbaski
– 1/2 cebuli
– ulubione przyprawy
– 1/2 pomidora
– pół ząbka czosnku
– bazylia świeża lub suszona
– tarty parmezan

Przygotowanie:

Bagietkę kroimy na kawałki i opiekamy w tosterze lub na patelni  ( wtedy smarujemy lekko masłem lub oliwą). Pomidorki kroimy w kostkeczkę wrzucamy na patelnie dodajemy czosnek , bazylię i chwile podsmażamy. Wykładamy na przygotowane grzanki i posypujemy parmezanem. Przygotowujemy jajecznicę. Cebulkę pokrojona w kostkę wrzucamy na patelnię i podsmażamy lekko dodajemy pokrojoną kiełbaskę i chwilkę smażymy. Na koniec wbijamy jaja i wszystko łączymy. Wykładamy na talerz obok bruschettek. Smacznego !

KOKTAJL

Krem z dyni

Sezon na dynie w pełni dlatego dzisiaj przepis na pyszną zupę krem z dyni 🙂

Składniki/ 4 porcje:

– 800 g dyni
– 1 1/2 szklanki bulionu warzywnego
– 2 ziemniaki
– 1 cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1 łyżeczka świeżego startego imbiru
– 1/2 puszki krojonych pomidorów
– do podania np grzanki lub paluchy z sezamem
– do posypania ostra papryczka chili (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Dynię  obrać ze skórki i miąższu i pokroić w kostkę. Ziemniaki obrać i pokroić w kostkę.

W większym garnku na maśle zeszklić pokrojoną w w kosteczkę cebulę oraz czosnek. Następnie dodać dynię i ziemniaki i doprawić solą i kurkumą. Dodać starty imbir. Smażyć ok. 5 minut co chwilę mieszając. Wlać gorący bulion, przykryć i zagotować. Następnie  zmniejszyć ogień i gotować przez ok. 10 minut. Po tym czasie dodać pomidory z puszki i gotować jeszcze ok. 5 minut aż warzywa będą miękkie.  Po ugotowaniu wszystko zmiksować w blenderze.

Podajemy np. z grzankami lub paluchami z dodatkiem sezamu. Jeśli lubimy zupę bardziej pikantną proponuje posypac ja przed podaniem ostra papryczką chili.

Wskazówka*

Jeśli zupa będzie szbyt gęsta możemy dodać trochę mleka .

KOKTAJL

Koktajl z jarmużu, kiwi i banana

Jarmuż to warzywo , które często nie jest przez nas doceniane. A szkoda, ponieważ jak większość warzyw z grupy kapustnych ma właściwości antynowotworowe. Dlatego zachęcam Was do picia zielonych koktajli na bazie jarmużu, zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym, kiedy możemy dostać go w każdym sklepie.

Poniżej przedstawiam przepis na jeden z moich ulubionych zielonych koktajli z jarmużem 🙂 Smacznego !

Składniki /1 porcja:
– 1 banan
– 2 garście jarmużu
– 1 kiwi
– łyżka miodu
– 250 ml świeżego soku pomarańczowego

Przygotowanie:
Owoce  myjemy i obieramy ze skórek. Kroimy na mniejsze kawałki-wrzucamy do miksera/blendera z sokiem pomarańczowym,. Miksujemy na gładki koktajl. i dodajemy wypłukany wcześniej jarmuż. Smacznego 🙂

KOKTAJL

Tagliatelle z kurczakiem i dynią

Składniki/2-4 porcje:

– 2 piersi z kurczaka (ok. 400g)
– 300 g makaronu tagliatelle
– 1-2 ząbki czosnku
– mała cebula
– ok. 1, 2 kg dowolnej dyni np. hokkaido
– 4 łyżki wody
– 3/4 szklanki śmietanki 30%
– 1/2 łyżeczki cynamonu
– 1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej
– 1/4 łyżeczki słodkiej papryki
– sól i pieprz do smaku
– szczypta tymianu

Przygotowanie:

Obieramy dynię i kroimy w gruba kostkę. Czosnek i cebulę siekamy a kurczaka oczyszczamy i kroimy w kostkę. Kurczaka doprawiamy solą i pieprzem. Na oleju szklimy cebulę i czosnek i dorzucamy kurczaka. Chwilę podsmażamy.

Dodajemy dynię z 4 łyżkami wody. Dosypujemy cynamon oraz gałkę muszkatołową i słodką paprykę. Smażymy chwilę wszystko razem mieszając. Następnie dolewamy śmietankę i dusimy wszystko pod przykryciem na wolnym ogniu do miękkości. Pod koniec dodajemy suszony tymianek i jeszcze w razie konieczności doprawiamy solą i pieprzem.

Makaron gotujemy al dente zgodnie z przepisem na opakowaniu. Po ugotowaniu i odcedzeniu dodajemy  przygotowany wcześniej sos i wykładamy na talerze. Życzę smacznego !

 

KOKTAJL

Energetyczny koktajl kokosowo-ananasowy

Ananas jest dobrym źródłem witaminy C,A, B2, B6 miedzi i potasu. Ponadto zawiera bardzo dużo bromeliny – enzymu , który rozkłada białko ułatwiające jego trawienie.Związek ten ma właściwości przeciwzapalne, dlatego często stosuje się go w różnego rodzaju stanach zapalnych organizmu oraz urazach sportowych i zabiegach chirurgicznych.  Bromelina pomaga również w chorobach układu krążenia oraz reguluje pracę przewodu pokarmowego.  Poniżej przepis na bardzo energetyczny koktajl, który możecie zabrać ze sobą na siłownię i wypić zaraz po treningu lub w ciągu intensywnego dnia w pracy kiedy będziecie opadać z sił 🙂

Składniki/1 -2 porcje:
– 250 ml mleczka kokosowego
(prawdziwego – czytajmy etykiety!)
– 1/2 ananasa drobno pokrojonego
– 1/2 łyżeczki zmielonego imbiru
– 1/2 tabliczki białej czekolady
–  łyżka wiórków kokosowych

Przygotowanie:

Zmiksować mleczko z ananasem, imbirem i startą czekoladą. Schłodzić i przelać do szklanek 🙂

KOKTAJL

Schab w płatkach jaglanych

Składniki/ 2 porcje:

– ok. 200g schabu bez kości
(2 porcje kotleta)
– jajko
– mąka
– płatki jaglane
– sól i pieprz
– papryka słodka (opcjonalnie)
Przygotowanie:
Schab rozbić na tradycyjne kotlety doprawić solą i pieprzem oraz opcjonalnie papryką.
W misce wymieszać jajko z ok. 2 łyżeczkami mąki tak aby powstała gładka masa. Na talerzu wysypujemy płatki jaglane. Schab zanurzamy w masie jajecznej a następnie obtaczamy w płatkach jaglanych. Kładziemy na rozgrzanej patelni i smażymy aż uzyskamy złoty kolor.
Podajemy z ziemniaczkami i dowolną ulubioną sałatką :).

KOKTAJL

Krem kukurydziany z grzankami

Pyszny i bardzo rozgrzewający krem kukurydziany to idealna zupa na zimne jesienne wieczory 🙂 Krem kukurydziany dostarczy Wam wiele cennych wartości odżywczych. A to za sprawą dwóch podstawowych składników imbiru i kukurydzy. Imbir ma właściwości lecznicze i odchudzające natomiast kukurydza jest doskonałym źródłem kwasów OMEGA -3 , broni nas przed działaniem wolnych rodników, zwiększa naszą odporność i przedłuża młodość.

Składniki/2 porcje:

-1 litr wywaru warzywnego*
– 1 marchew drobno pokrojona
– 1 ziemniak pokrojony w drobną kostkę
– 1 kolba świeżej kukurydzy lub 200 g  kukurydzy w puszce
– 1 łyżka świeżego startego imbiru
– 150 ml śmietany 18  % (opcjonalnie)
– sól i pieprz
– grzanki z bułki lub chleba

Przygotowanie:

Kukurydzę podsmażyć chwilę na maśle lub oleju rzepakowym wraz z posiekanym świeżym imbirem.  Zagotować wcześniej przygotowany  bulion warzywny* przepis znajdziecie na przykład tutaj .   Bulion najlepiej zagotować razem z drobno pokrojonym ziemniakiem i marchewką. Gdy warzywa już będą miękkie dodajemy kukurydzę z imbirem mieszamy. Zupę odstawiamy z ognia i miksujemy na krem. Doprawiamy solą pieprzem.  Opcjonalnie możemy zabielić zupę śmietaną. Podawać z chrupiącymi grzankami. Smacznego 🙂