Krem ze świeżych pomidorów

Składniki / 2-4 porcje :
–  ok. 6-7 świeżych pomidorów
–  1 ząbek czosnku
–  1 mała cebula
–   sól i pieprz
–  100 ml bulionu warzywnego  lub wody
–  1 łyżka oliwy z oliwek
Propozycja podania : grzanki, łyżka gęstej kwaśnej śmietany, świeża bazylia

Przygotowanie:

Pomidory należy sparzyć wrzątkiem i obrać. Korimy na małę kawałki. Do średniego garnka dodajemy oliwę z oliwek, wrzucamy czosnek i cebulę.Wszystko podsmażamy i dodajemy pomidory. Wszystko zalewamy bulionem warzywnym. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem  całość zagotowujemy. Następnie tak przygotowaną zupę wlewamy do blendera i miksujemy na głądką zupę krem. Gotowe 🙂 Podajemy z grzankami, kleksem gęstej śmietany i liściami świeżej bazylii.

Krem z batata i imbiru

Krem z batata to coś co ostatnio zagościło na stałe w moim codziennym menu. Zupę bardzo pokochałam za jej oryginalność dzięki dodatku w postaci masła orzechowego. Ten krem jest świetny zwłaszcza w chłodne dni ponieważ super rozgrzewa i dodaje energii. Natomiast aksamitny lekko słodkawy smak batata idealnie komponuje się z delikatnym masłem orzechowym – aż ciężko jest się oprzeć dlatego polecam gorąco ten przepis 🙂 i życzę Wam smacznego !!

Składniki :
– 1 większy batat
–  1 mały por (biała i jasnozielona część)
– ok. 1,5 l bulionu warzywnego
– 1 marchew
– sól i pieprz
– 1 ząbek czosnku
– 2-3 łyżki masła orzechowego
– 2 cm świeżego imbiru (startego na tarce)
– szczypta papryki słodkiej lub ostrej
Propozycja podania : grzanki, pieczywo, kiełki

Przygotowanie:
Czosnek i por siekamy i podsmażamy chwilę w dużym garnku na rozgrzanej oliwie , aż por zmięknie. Dodajemy obranego i pokrojonego w kostkę  batata i marchew. Smażymy aż warzywa lekko się zeszklą. Dolewamy bulion warzywny i czekamy aż nasza zupa się zagotuje i warzywa zmiękną. Pod koniec dodajemy masło orzechowe i świeży imbir. Ściągamy z ognia i miksujemy blenderem na gładki krem. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z grzankami lub ulubionym pieczywem lub kiełkami 🙂

Krem z zielonego groszku

Pyszna zupa krem z zielonego groszku 🙂 Szybka, zdrowa i baaardzo zielona 🙂

Składniki:

– 400g mrożonego zielonego groszku
– ząbek czosnku
– ok. 2 szklanki bulionu warzywnego
– 1 mała cebula
– sól i pieprz
– łyżka oleju
Propozycja podania : grzanki

 

Przygotowanie:

Cebulę i czosnek siekamy i wrzucamy na rozgrzaną patelnie lub do garnka. Dodajemy groszek. Smażymy aż warzywa lekko się zeszklą. Dolewamy bulion warzywny i czekamy aż nasza zupa się zagotuje. Ściągamy z ognia i miksujemy blenderem na gładki płyn. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z grzankami 🙂

 

Krem marchwiowo-anyżowy

Składniki/ 4 porcje:

–  ½ kg marchwi
– 800 ml bulionu warzywnego lub 1 1/2 kostki warzywnej eko
– 100 ml świeżej śmietany 18%
– 2 białe cebule
– 2- 3 gwiazdki anyżu
– 3 łyżki oliwy z oliwek extra vergine
– sól
– 1 mała bagietka

Przygotowanie:

Bagietkę kroimy na mniejsze kromki smarujemy oliwą i  robimy z nich grzanki.

Marchew obrać i umyc. Pokroić na drobne kawałki. Cebulę pokorić w cienkie plasterki i poddusić w rondlu na oliwie z oliwek. Dodać marchewki, delikatnie posolić i pozostawić, aby nabrały smaku. Dodać gwiazdki anyżu i zalać gorącym bulionem.

Dusić marchew na małym ogniu aż będą miękkie. Wyjąc gwiazdki anyżowe i zmiksować wszystkie składniki na jednolitą masę.

Krem przekładamy do miseczek. Dodajemy po łyżce gęstej śmietany. Podajemy z wcześniej przygotowanymi grzankami.

Krem z dyni

Sezon na dynie w pełni dlatego dzisiaj przepis na pyszną zupę krem z dyni 🙂

Składniki/ 4 porcje:

– 800 g dyni
– 1 1/2 szklanki bulionu warzywnego
– 2 ziemniaki
– 1 cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1 łyżeczka świeżego startego imbiru
– 1/2 puszki krojonych pomidorów
– do podania np grzanki lub paluchy z sezamem
– do posypania ostra papryczka chili (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Dynię  obrać ze skórki i miąższu i pokroić w kostkę. Ziemniaki obrać i pokroić w kostkę.

W większym garnku na maśle zeszklić pokrojoną w w kosteczkę cebulę oraz czosnek. Następnie dodać dynię i ziemniaki i doprawić solą i kurkumą. Dodać starty imbir. Smażyć ok. 5 minut co chwilę mieszając. Wlać gorący bulion, przykryć i zagotować. Następnie  zmniejszyć ogień i gotować przez ok. 10 minut. Po tym czasie dodać pomidory z puszki i gotować jeszcze ok. 5 minut aż warzywa będą miękkie.  Po ugotowaniu wszystko zmiksować w blenderze.

Podajemy np. z grzankami lub paluchami z dodatkiem sezamu. Jeśli lubimy zupę bardziej pikantną proponuje posypac ja przed podaniem ostra papryczką chili.

Wskazówka*

Jeśli zupa będzie szbyt gęsta możemy dodać trochę mleka .

Krem kukurydziany z grzankami

Pyszny i bardzo rozgrzewający krem kukurydziany to idealna zupa na zimne jesienne wieczory 🙂 Krem kukurydziany dostarczy Wam wiele cennych wartości odżywczych. A to za sprawą dwóch podstawowych składników imbiru i kukurydzy. Imbir ma właściwości lecznicze i odchudzające natomiast kukurydza jest doskonałym źródłem kwasów OMEGA -3 , broni nas przed działaniem wolnych rodników, zwiększa naszą odporność i przedłuża młodość.

Składniki/2 porcje:

-1 litr wywaru warzywnego*
– 1 marchew drobno pokrojona
– 1 ziemniak pokrojony w drobną kostkę
– 1 kolba świeżej kukurydzy lub 200 g  kukurydzy w puszce
– 1 łyżka świeżego startego imbiru
– 150 ml śmietany 18  % (opcjonalnie)
– sól i pieprz
– grzanki z bułki lub chleba

Przygotowanie:

Kukurydzę podsmażyć chwilę na maśle lub oleju rzepakowym wraz z posiekanym świeżym imbirem.  Zagotować wcześniej przygotowany  bulion warzywny* przepis znajdziecie na przykład tutaj .   Bulion najlepiej zagotować razem z drobno pokrojonym ziemniakiem i marchewką. Gdy warzywa już będą miękkie dodajemy kukurydzę z imbirem mieszamy. Zupę odstawiamy z ognia i miksujemy na krem. Doprawiamy solą pieprzem.  Opcjonalnie możemy zabielić zupę śmietaną. Podawać z chrupiącymi grzankami. Smacznego 🙂

Botwinka

Składniki/4 porcje:

Bulion warzywny

– 1 porcja włoszczyzny ( 2 marchewki, ćwiartka selera, ½ pora, pietruszka)
– 2 litry wody
– sól i pieprz
– 2 liście laurowe
– 3 ziela angielskie
– cebula
– 4 gałązki natki pietruszki

Botwinka

– 1 pęczek botwinki
– ½ kg młodych ziemniaków
– sól i pieprz
– zielona cebulka
– 4 łyżki 18% śmietany

 

Przygotowanie:

Ugotować bulion warzywny. Marchewkę, pietruszkę oraz selera obrać, opłukać, wszystkie warzywa łącznie z porem. Następnie wszystkie warzywa włożyć do garnka zalać 2 litrami wody i zagotować.

Dodać sól, liście laurowe, ziele  angielskie i pieprz. Obrać cebulę  i położyć na palniku kuchenki i opalić ją ( ok. 1-2 minuty) a następnie włożyć do garnka z warzywami wraz z natką pietruszki.

Gotować pod przykryciem na małym ogniu przez ok. godzinę półtorej do miękkości warzyw. Następnie odcedzić i gotowe.

Ugotowaną marchew z bulionu warzywnego zostawiamy i kroimy w grubsze plastry.

Przygotowujemy botwinkę

Odetnij liście botwinki i umyj, a buraczki obierz. Pokrój liście botwinki łącznie z łodygami a buraczki na drobne plasterki.

Ziemniaki umyć, obrać i pokroić na cienkie plasterki. Ugotować w lekko osolonej wodzie na półtwardo. Odcedzić i dodać do bulionu warzywnego. Gotować  aż ziemniaki będą prawie miękkie. W połowie gotowania dodać pokrojone w plasterki buraczki a po ok. 3 minutach liście i łodyżki botwinki. Na koniec dodać plastry ugotowanej marchewki.

Odlewamy kilka łyżek zupy i mieszamy z ok.  4 łyżkami śmietany a następnie dodajemy do botwinki. Doprawić wszystko pieprzem oraz w razie potrzeby solą.

Gotowe. Rozlewamy do talerzy i posypujemy pokrojoną zieloną cebulką. Smacznego.

Zupa krem z zielonego groszku*

Krem z zielonego groszku to pomysł na wiosenną zupę. Pyszna, prosta i sycąca. Zielony groszek zawiera mnóstwo witamin i minerałów oraz błonnik.

 

Składniki:
– 800 g groszku zielonego (świeżego lub mrożonego)
– cebula
– duży ząbek czosnku
– 0,8l bulionu warzywnego
– olej do smażenia
– sól, pieprz, zioła do smaku
– śmietana 12% (opcjonalnie)

 

 

Przygotowanie:
Cebulę kroimy w kostkę, w garnku rozgrzewamy olej, dodajemy cebulę i czosnek i szklimy. Następnie wrzucamy groszek i zalewamy bulionem. Gotujemy na średnim ogniu, aż groszek będzie miękki (ok.10 minut). Przyprawiamy do smaku według uznania. Zupę blendujemy i gotowe!
Można podawać z łyżką śmietany i groszkiem ptysiowym lub grzankami. Pyszności 🙂

przepis autorski Ani