Panna cotta

Składniki /ok.4 porcje:
–  500 ml płynnej śmietany 30-36%
–  50 g cukru
– 1 laska wanilli lub 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
– 1,5 łyżeczki żelatyny – 1 łyżka białego rumu do podania: ok. 300 g świeżych lub mrożonych malin, mięta.

Przygotowanie:

Żelatynę namoczyć w 2 łyżkach zimniej wody. Laskę wanilii przekroić wzdłuż i za pomocąnoża wyciągnąć ziarenka.

Śmietanę wlać do niedużego garnka. Dodać cukier i laskę wanilii z ziarenkami lub 2łyżeczki ekstraktu z wanilii. Podgrzewać ok. 10 minut na małym ogniu, co jakiś czas mieszając doprowadzając do zagotowania (Uważać, żeby śmietana nie przywarła do dna garnka). Odstawić szybko garnek jak tylko zacznie się gotować.  Wyciągnąć laskę wanilii.

Gorącą śmietanę wymieszać dokładnie z żelatyną i rumem.

Przygotować foremki(u mnie wysokie ramekiny ale mogą być również miseczki, filiżanki etc. Rozlać gotową śmietanę. Poczekać, aż ostygnie i wstawić do lodówki na parę godzin, a najlepiej na noc.

Aby wyciągnąć panna cottę, należy włożyć foremkę na parę sekund do miski z gorącą wodą, kolejno ułożyć na foremce talerz i odwrócić ją do góry dnem.

Odłożyć kilka malin do dekoracji, resztę zmiksować lub rozdrobnić widelcem. Sos malinowy rozlać wokół deseru. Udekorować odłożonymi malinami i świeżą miętą.


Sałatka z truskawkami i szparagami

Składniki / 1porcja:
–  duża garść ulubionych sałat
–  4 zielone szparagi
– 50 g sera pleśniowego np. Lazur Błękitny
– 1 łyżka płatków migdałowych
– 5 truskawek
– 1 łyżka masła
– sól i pieprz
dressing
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– sok z 1/3 cytryny

Przygotowanie:

Sałatę umyj i osusz. Umieść w misce. Szparagi myjemy i odrywamy twardą końcówkę (same odpadną we właściwym miejscu pod wpływem zgięcia). Szparagi pokrój na mniejsze kawałki ( ja kroje zazwyczaj tylko na pół). Grilluj szparagi na rozgrzanej patelni z dodatkiem łyżki masła. Ściągnij z patelni i odłóż do przestudzenia. Na suchej patelni prażymy migdały.

Myjemy truskawki i kroimy na pół. Dodajemy do sałatki. Ser pleśniowy kroimy w kostkę lub kruszymy. Dodajemy do sałatki. Całość skropić sokiem z cytryną i oliwą extra vergin. Doprawić solą i pieprzem do smaku i wymieszać. Następnie dodajemy przygotowane wcześniej szparagi i płatki migdałów. Smacznego 🙂


Koktajl z truskawkami i siemieniem lnianym

Składniki /1 porcja:
–  duża garść truskawek
– 1 banan
– 200 ml mleka bez laktozy
– 1 łyżeczka miodu
– 2 łyżeczki płatków migdałowych
– 1 łyżeczka siemienia lnianego


Przygotowanie:
Owoce myjemy i obieramy. Wrzucamy do blendera. Siemię lniane  prażyć ok. 2 minuty na rozgrzanej patelni. Do blendera dodajemy siemię, migdały i miód. Wszystko zalewamy mlekiem. Blendujemy i gotowe :).

Makaron ze szparagami i cukinią

Składniki /2 porcje:
–  150 g makaronu penne
–  6 szparag
–  ½ małej cukinii
– 4 łyżki jogurtu naturalnego bez laktozy
– 4 łyżki startego parmezanu
– 1 mała cebula – 1 łyżka masła – sól i pieprz

Przygotowanie:

Makaron gotujemy al dente w osolonej wodzie. Warzywa myjemy. Cukinię ścieramy na tarce o grubych oczkach. Odrywamy twarde końcówki szparag  same pod wpływem zgięcia pękną w odpowiednim miejscu). Obieramy cebulę i drobno siekamy.

Na rozgrzanej patelni rozpuszczamy 1 łyżkę masła i dodajemy umyte szparagi z oderwaną końcówką (jeśli szparagi są dosyć długie można je dodatkowo przekroić na pół). Smażymy kilka minut posypując je lekko solą. Następnie dodajemy przygotowaną cebulę i cukinię. Mieszamy ok. 3 minuty i doprawiamy do smaku solą i pieprzem.

Ściągamy z ognia i dodajemy 4 łyżki jogurtu (jogurt nie może nam się ściąć). Mieszamy wszystko w celu połączenia się składników. Dodajemy ugotowany i odcedzony makaron. Ponownie mieszamy dodając starty parmezan.

Smacznego.


Kalarepka w panierce


Składniki /2 porcje:
– 1 sztuka młodej kalarepki
– 1 jajko
–  kilka łyżek bułki tartej
– ulubione przyprawy wg. uznania ( np. papryka, sól, pieprz)
– olej rzepakowy do smażenia
Propozycja podania : sałatka wiosenna

Przygotowanie:

Kalarepkę obrać, pokroić w plastry o grubości ok. 1 cm. Gotować na półmiękko w osolonej wodzie.

Następnie odcedzić i lekko przestudzić. Jajko wbić do miseczki, rozbełtać. Kalarepkę maczać w jajku a następnie obtaczać w przygotowanej bułce tartej

Kalarepkę w panierce kłaść na rozgrzany na patelni olej. Smażyć na rumiano z obu stron.

Podawać np.z ulubioną sałatką wiosenną z tego przepisu .

Drożdżowe z rabarbarem

Składniki:
– 2 1/2  szklanki mąki pszennej
– 2 jajka
– 1/2 szklanki mleka
– 1/2 szklanki cukru
– 1 cukier wanilinowy
– 1/2 szklanki oleju
– 5 dag świeżych drożdży
– 4 sztuki dużego rabarbaru
– szczypta soli
– tłuszcz do wysmarowania foremki o wymiarach 25 x 30 cm
Kruszonka
– 1 3/4 szklanki mąki pszennej
– 3/4 szklanki cukru
– 20 dag masła

Przygotowanie:
Mąkę przesiać. Do dużej miski wsypać 1 szklankę mąki, dodać  pokruszone drożdże, cukier, letnie mleko i roztrzepane jajka oraz olej i sól. Następnie wsypać pozostałą mąkę. Wyrobić elastyczne ciasto. Przykryć lnianą ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 3 godziny, aby wyrosło.

Po tym czasie ciasto jeszcze chwilę wyrabiać i przełożyć do formy wysmarowanej tłuszczem. Rabarbar umyć, obrać ze skórki i pokroić na mniejsze kawałki. Rozłożyć na cieście.

Przygotuj kruszonkę. Mąkę wymieszać z cukrem, dodać masło. Wszystko ucierać palcami aż powstaną grudki. Posypać ciasto równomiernie i wstawić do piekarnika. Piec w piekarniku ok 30-40 minut w temperaturze 180 stopni. Wyjąć i wystudzić,

Muffinki z masłem orzechowym

Składniki ok 21-24 sztuk:
– 2 szklanki mąki pszennej
– 100g cukru
– 3 łyżki masła orzechowego 100%
– 100 g mlecznej czekolady
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– szczypta soli
– 2 jajka
– 1 szklanka jogurtu naturalnego
– 80 ml oleju
– 1 łyżka kakao

Przygotowanie:
W jednej misce połączyć mokre składniki (jogurt, olej), natomiast w drugiej suche składniki   (proszek i sodę, mąkę,cukier oraz sól).  Następnie do mokrych składników wsypać suche i wymieszać. Do papilotek na muffinki wykładamy ciasto do wysokości ok.3/4 foremek.Na  wierzchu robimy małe kleksy z masła orzechowego,które możemy przy użycia np. wykałaczki zrobić wzorki. Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni C i piec ok. 20- 30 minut.

Omlet ze szparagami

Składniki/1 porcja:
– 2 jajka,
– łyżka masła
– sól i pieprz
– parmezan do posypania
– 2- 3 szparagi
– 2 plastry prosciutto
– mały pomidor np. malinowy
– kilka liści szpinaku
– 2 kromki ulubionego pieczywa
– ½ ząbka czosnku
– łyżka masła
– zioła prowansalskie


Przygotowanie:
Szpinak  opłukać i ułożyć na talerzu. Pomidora również umyć i pokroić w plasterki. Ułożyć na liściach szpinaku.

Szparagi umyć i oderwać twardą końcówkę. Owinąć dwoma plastrami prosciutto i podpiekać kilka minut na najlepiej na patelni grillowej,aż zmiękną. Ułożyć na talerzu. Następnie przygotować grzanki. Chleb posmarować masłem wymieszanym wcześniej z ½ ząbka czosnku i ze szczyptą ziół prowansalskich.Grillować na tej samej patelni co szparagi.

Jajka wbić do miski, dodać wodę, przyprawić solą i pieprz.Lekko ubić. Na patelni roztopić masło i poruszając nią, rozprowadzić je po całej powierzchni. Wlać masę jajeczną. Poczekać chwilę, aż zacznie się ścinać.Można poruszać energicznie patelnią, by oddzielił się od niej spód omletu.
Gdy omlet się lekko zetnie posyp parmezanem . Przełóż na talerz składając na pół.

Czekoladowa beza z malinami

Składniki:
Beza
– 3 duże  białka
– 250 g drobnego cukru 
– 15 g kakao
-szczypta soli
Krem
– 200 g serka mascarpone
– 1 łyżka cukru pudru
– 1 żółtko
– 1 cukier wanilinowy
Polewa i wierzch
– 500 g świeżych lub mrożonych malin
– 1 łyżeczka soku z cytryny
– 50 g cukru brązowego lub zwyklego

Przygotowanie:
Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni (góra – dół).Białka z solą ubijamy w metalowej misce na sztywną pianę. Następnie dodajemy stopniowo po łyżce cukru, tak aby dokładnie się rozpuścił. Pod koniec dodajemy kakao i jeszcze chwilę miksujemy. 

Na papierze do pieczenia rysujemy okrąg o średnicy ok 20-25 cm . Wykładamy ubite białka i formujemy kształt naszego tortu i wkładamy do nagrzanego piekarnika.Pianę wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przed ok 5 minut, a następnie zmniejszamy temperaturę do 150 stopni i pieczemy przez ok 1 godzinę 15 minut, aż beza porządnie się wysuszy . Po wyjęciu z piekarnika odstawiamy w chłodne miejsce do wystygnięcia (można również studzić w piekarniku przy lekko uchylonych drzwiczkach). Bezę można upiec dzień wcześniej.

Nadzienie przygotowujemy np. godzinę przed podaniem tortu.
250 g malin gotujemy z 1 łyżeczką cytryny oraz 50 g cukru, aż uzyskamy konsystencje sosu. Odstawiamy do wystudzenia. W misce ubijamy serek mascarpone z żółtkiem oraz łyżką cukru pudru i 1 opakowaniem cukru wanilinowego. Miksujemy do połączenia składników. Masę wykładamy na bezę.  Polewamy sosem układamy pozostałe całe maliny. Gotowe : )

Krem z pieczonej cukinii

Składniki /4 porcje:
– 1 mała cukinia
– 4 ziemniaki
– 1/2 pora
– 1/2 cebuli
– 1 ząbek czosnku– sól,pieprz, zioła prowansalskie
– ok. 3 szklanki bulionu np. z tego przepisu
– 100 g szpinaku
do podania:pokruszony ser kozi lub feta oraz grzanki

Przygotowanie:
Przygotować bulion warzywny z tego przepisu.

Warzywa umyć i pokroić w kostkę ziemniaki i cukinię oraz w paski cebulę i por. Piekarnik nagrzać do 180 stopni C. Do żaroodpornego garnka lub naczynia włożyć pokrojone warzywa (cukinię, ziemniaki,pora, cebulę) Dodajemy obrany i pokrojony na plasterki czosnek.

Warzywa skropić oliwą, dodać masło, doprawić solą i pieprzem, łyżeczką suszonych ziół prowansalskich. Wszystko wymieszać, przykryć i wstawić do piekarnika na ok. 30- 35 minut.

Upieczone warzywa zalać gorącym bulionem i zagotować. Gotować ok. 5 minut, następnie dodać szpinak i mieszając gotować przez 1 minutę. Zupę zmiksować w stojącym blenderze

Podawać z dodatkiem pokruszonego sera kociego lub feta oraz grzankami.