Leczo z soczewicą

 

Składniki:
– 1 cebula
– 3 cukinie
– 3 papryki (u mnie 2 czerwone i 1 zielona)
– 2 ząbki czosnku
– 1 szklanka czerwonej soczewicy
– 2 szklanki wody
– 500 ml passaty pomidorowej lub ok. 6 świeżych pomidorów
– sól i pieprz
– papryka słodka i papryka ostra
– oregano i ulubione zioła
– olej rzepakowy

Przygotowanie:
W garnku zagotowujemy 2 szklanki wody. Kiedy woda się zagotuje, wsypujemy do niej czerwoną soczewicę. Gotujemy na małym ogniu przez ok. 10 minut, po czym odcedzamy. W garnku o szerokim dnie podsmażamy na 3 łyżkach oleju pokrojone w kostkę papryki. Po chwili dodajemy do nich obrane i pokrojoną w kostkę cebule. Następnie dodajemy tak samo pokrojone cukinie (pozbawione wcześniej gniazd nasiennych). Całość smażymy ok. 10 minut, mieszając od czasu do czasu. Po tym czasie dodajemy obrane i przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku. Smażymy kolejne 2 minuty. Dodajemy ugotowaną soczewicę i passatę. Jeśli używamy świeżych pomidorów należy je sparzyć wrzącą wodą i obrać ze skórki i zblendować.
Wszystko smażymy kolejne 5-10 minut, aż warzywa zmiękną. Doprawiamy solą, pieprzem i paprykami do smaku. Dodajemy oregano ulubione zioła. Podajemy z pieczywem.

Ciasto czekoladowe bezglutenowe z malinami

Szukacie idealnego ciasta bez glutenu i laktozy?? Mam dla Was dzisiaj przepis na wyśmienite długo świeże ciacho czekoladowe z malinami 🙂 Prawdziwe „niebo w gębie” – przekonajcie się zresztą sami:) Zapraszam !

Składniki:
– 3 łyżki siemienia lnianego mielonego + 9 łyżek gorącej wody
– 10 łyżek cukru
– 1 cukier wanilinowy
– 3/4 szklanki mleka bez laktozy lub roślinnego
– 100 g gorzkiej czekolady
– ⅓ szklanki oleju rzepakowego
– 1 szklanka mąki ryżowej
– ¼ szklanki poszatkowanych drobno orzechów włoskich na tzw. mąkę orzechową
– 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
– szczypta sody
– szczypta soli
polewa czekoladowa:
– 25g gorzkiej czekolady
– 8 łyżek mleka roślinnego lub krowiego bez laktozy
– graść malin i garść jagód najlepiej świeżych ale mogą być również mrożone
Przygotowanie:
W kąpieli wodnej rozpuścić czekoladę w ¾ szklanki mleka. Mieszać co chwila aż powstanie gładka czekoladowa, lejąca się masa. Orzechy zmiksować i przełożyć do miseczki. To samo zrobić z siemieniem lnianym chyba, że kupiliśmy już zmiksowane.
Siemię lniane wsypać do dużej miski, dolać gorącą wodę i dokładnie zmiksować na gładką masę. Dodać cukier i cukier waniliowy. Miksować aż do momentu połączenia się składników.
Do siemienia dodać rozpuszczoną czekoladę i nadal miksować. Stopniowo wlewać olej.
Po uzyskaniu gładkiej masy wsypywać powoli przesianą mąkę ryżową z proszkiem do pieczenia, sodą i solą. Pod koniec miksowania dodawać mąkę orzechową.
Całość przelać do blaszki. Piec 40 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni C. Studzić na kratce.
W tym czasie przygotować polewę.
W kąpieli wodnej rozpuścić czekoladę w mleku roślinnym i dokładnie wymieszać, aż czekolada rozpuści się i powstanie gładka masa.
Polewą polać ostudzone już ciasto. Ozdobić malinami i jagodami (mogą być mrożone).

 

 

 

Sałatka z batata i rukoli

Bataty, marchew, cieciorka, świeża rukola i pomidorki 🙂 Taka sałatka dzisiaj ! Wypróbujcie 🙂

Składniki / 1 porcja:

– garść rukoli
– pół średniego batata
– 2 małe marchewki
– 4 łyżki ciecierzycy (moczonej przez noc i ugotowanej)
– 5 pomidorków koktajlowych
– 1 łyżka oliwy z oliwek
– sól, pieprz, papryka chili do smaku (wg upodobań)
Sos
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 1 łyżeczka kremu balsamicznego
– pół łyżeczki syropu z agawy lib 1 łyżeczka cukru
– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:
Piekarnik nagrzewamy do temperatury 200˚C. Umytą rukolę układamy na talerzu. Obranego batata oraz marchewki kroimy w ósemki wrzucamy do miski, polewamy łyżką oliwy oraz doprawiamy solą i pieprzem (ewentualnie chili). Wszystko mieszamy i wrzucamy do żaroodpornego naczynia. Bataty oraz marchewkę pieczemy ok. 30 min. Pod koniec pieczenia dodajemy ciecierzyce, mieszamy i pozostawiamy w piekarniku na 3-4 minuty. Upieczone warzywa wykładamy na rukolę i dodajemy pokrojone pomidorki. Całość polewamy przygotowanym sosem. Smacznego!

Tarta z botwinką

Botwinka, botwinka  pyszna botwinka 🙂 Kto z Was lubi ręka w górę 🙂 Sezon lada dzień się będzie kończył dlatego  dzisiaj tarta z botwinka właśnie 🙂 Pyszności ! Zapraszam.

Składniki / 4-8 porcji:
ciasto:
– 125 g masła
– 1 i ¼ szklanki mąki
– 3 łyżki zimnej wody
– szczypta soli
nadzienie:
– 2 pęczki botwinki
– szalotka
– 200 g gęstej śmietany 18%
– 3/4 szklanki parmezanu
– 180 g sera feta ( u mnie ser sałatkowy z sieciówki)
– 2 duże jaja
– sól i pieprz
– 1 ząbek czosnku

Przygotowanie:

Wyrobić ciasto (do przesianej mąki dodać masło i szczyptę soli oraz zimną wodę) i włożyć na chwilę do lodówki.  Botwinkę myjemy, obieramy buraczki i kroimy  w drobna kostkę. Liście również drobno kroimy. Cebulkę myjemy i również kroimy. W misce wymieszaj jajka i śmietanę. Całość dopraw solą i pieprzem dodaj wyciśnięty ząbek czosnku. Wszystko wymieszaj. Ser sałatkowy lub feta pokrój w kostkę. Rozgrzej patelnie i na łyżce masła lub oleju podsmaż buraczki z cebulką. Na koniec dodaj liście. Smaż wszystko ok. 5-8 minut. Odstaw do wystygnięcia.
Wyciągnij ciasto z lodówki i rozwałkuj na oprószona mąką powierzchni na okrągły placek. Wyłóż ciasto na natłuszczoną okrągłą formę do pieczenia z wyjmowanym dnem o średnicy 28 cm lub 31 cm. Nakłuj widelcem. Umieść obciążenie i piecz ok. 15 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym, czasie ściągnij obciążenie i podpiekaj jeszcze chwilę aż ciasto się zarumieni. Następnie wyciągnij z piekarnika i ułóż na cieście farsz (buraczkiz liścmi + ser feta  lub sałatkowy). Wszystko zalej mieszanką jajeczno – śmietanową.  Piecz ok. 30-40 minut, aż masa jajeczna się zetnie 🙂. Podawaj najlepiej na ciepło.

Jogurtowe z mąki ryżowej i porzeczkami


Składniki:

– 1 szklanka mąki ryżowej
– 1 łyżka mąki ziemniaczanej
– 150 ml. jogurtu naturalnego
– 1/4 szkl, oleju ( u mnie z pestek winogron )
– 2 łyżki cukru
– 1 jajko
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– filiżanka czerwonej porzeczki
– garść borówek amerykańskich lub leśnych

Przygotowanie:
Wszystkie produkty powinny być w temp. pokojowej. Do miseczki przesiać mąki, proszek do pieczenia, dodać cukier i wszystko delikatnie mieszam. W osobnym naczyniu ubić jajko z cukrem na pianę, dodać jogurt i olej, wszystko wymieszać. Na koniec dodać sypkie produkty. Całość krótko, ale dokładnie wymieszać mikserem. Dno tortownicy o śr.18 cm lub formę prostokątną o wymiarach 10 x 12,5 cm. wykładam papierem do pieczenia. Przeleć ciasto i na wierzch dać owoce. Ciasto wkładamy do lekko nagrzanego piekarnika i piekę w piekarniku bez termoobiegu około 40 minut w temp. 180 – 190 stopni do tak zwanego suchego patyczka. Wyciągamy i studzimy 🙂 Smacznego !

Parmigiana z cukinii

Składniki /3- 4porcje :
–  1 kg cukinii
–  600 g passaty pomidorowej
–  suszone oregano i bazylia
–  sól i pieprz
–  125g mozzarelli
–  100g parmezanu

Przygotowanie:

Cukinię umyć i pokroić w paski o grubości 5 cm. Posolić. Grilować na patelni grillowej z obydwóch stron aż będzie miękka.  Przygotować formę żaroodporną np. o wymiarach 20×30. Passatę przelewamy do garnka podgrzewamy i doprawiamy ziołami oraz solą i pieprzem do smaku. Na spód wylewamy trochę passaty  i układamy warstwę cukinii.Następnie polewamy cukinię passatą i posypujemy tartym parmezanem. Kładziemy kolejną warstwę cukinii polewamy passatą i kładziemy mozzarellę. Tak przygotowane danie wkładamy do nagrzanego piekarnika (temperatura ok. 180 stopni). Zapiekać około 30 minut. Wyciągnąć i ostudzić. Podawać jak nabierze bardziej zwartej konsystencji*

*Zapiekanka dobrze smakuje na drugi dzień , dlatego spokojnie możemy ją przygotować wcześniej i podgrzać przed samym serwowaniem.

Łosoś z fasolką i śmietaną wegańską

Lubicie szybkie, lekkie obiady ?? 🙂  Spróbujcie mojego pomysłu na pożywny obiad z łososiem . Takie danie można również podać w ramach kolacji. Smacznie i zdrowo. Polecam !

Składniki / 2porcje :
–  ok. 250 g  filetu z łososia ( 2 porcje)
–  ok. 6 małych młodych ziemniaczków
–  2 garście fasolki szparagowej
–  sól i pieprz
–  kilka liści świeżego szpinaku
–  1 łyżka oliwy z oliwek
– świeży koperek do posypania
Składniki na śmietanę wegańską
– 65 g słonecznika
– 100 ml wody
– 1/2 łyżeczki cukru
– 1/2 łyżeczki soli
– sok z 1/2 cytryny

Przygotowanie :

Przygotowujemy śmietanę. Słonecznik zalej gorącą wodą i odstaw na 30 minut. Po tym czasie wylej wodę, opłucz go pod bieżącą wodą i ponownie zalej na około 30 minut. Ponownie wylej wodę z namaczania, odcedź i opłucz. Wrzuć wszystkie składniki do blendera i miksuj aż uzyskasz konsystencje śmietany.

Łososia skrop cytryną dopraw do smaku solą i pieprzem i wstaw na kilka minut do piekarnika ( temperatura ok 180 stopni). Fasolkę i ziemniaki gotujemy w osobnych garnkach w osolonej wodzie do miękkości. Odcedzamy. Na talerzach układamy umyte liście szpinaku a na nich upieczonego łososia. Układamy ziemniaczki i fasolkę. Łososia oraz ziemniaczki polewamy śmietaną wegańską. Wszystko posypujemy świeżym pokrojonym koperkiem 🙂

Szybki deser z czerwonych porzeczek

Gdy mamy ochotę na coś pysznego i szybkiego 🙂 Wystarczy zajrzeć do naszych lodówek i możemy wyczarować prawdziwe cuda 🙂 U mnie dzisiaj taki deser dosłownie w 5 minut ! Spróbujcie sami !

 

Składniki 2 porcje:
–  250 g serka mascarpone
–  3 łyżki cukru lub ksylitolu
–  4 małe bezy ( lub kilka mini bezików)
–  garść czerwonych porzeczek
–  mięta do dekoracji

Przygotowanie:

Serek mascarpone ucieramy z cukrem. Porzeczki płukamy i obieramy. Do pucharków kruszymy małe bezy lub wrzucamy całe jeśli używamy mini bezików. Podajemy po dużej łyżce kremu z mascarpone. Wsypyjemy porzeczki. Na wierzch dajemy ponownie warstwę kremu i bezy. Dekorujemy miętą 🙂

Krem ze świeżych pomidorów

Składniki / 2-4 porcje :
–  ok. 6-7 świeżych pomidorów
–  1 ząbek czosnku
–  1 mała cebula
–   sól i pieprz
–  100 ml bulionu warzywnego  lub wody
–  1 łyżka oliwy z oliwek
Propozycja podania : grzanki, łyżka gęstej kwaśnej śmietany, świeża bazylia

Przygotowanie:

Pomidory należy sparzyć wrzątkiem i obrać. Korimy na małę kawałki. Do średniego garnka dodajemy oliwę z oliwek, wrzucamy czosnek i cebulę.Wszystko podsmażamy i dodajemy pomidory. Wszystko zalewamy bulionem warzywnym. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem  całość zagotowujemy. Następnie tak przygotowaną zupę wlewamy do blendera i miksujemy na głądką zupę krem. Gotowe 🙂 Podajemy z grzankami, kleksem gęstej śmietany i liściami świeżej bazylii.

Koktajl z mango i malin

 

Składniki 2-4 porcje:
– 1 dojrzałe mango
– 125 g świeżych malin
– 1,5 szklanki jogurtu naturalnego np. bez laktozy
– 0,5 szklanki soku pomarańczowego
– 2 łyżki ksylitolu
(można pominąć jeśli lubimy kwaskowaty smak )

Przygotowanie:
Myjemy owoce. Mango obieramy i oddzielamy miąższ od pestek. Mieszamy z jogurtem i z 1 łyżką cukru (blendujemy) na gładki mus. Przelać do szklanek.
Następnie miksujemy maliny z pół szklanką jogurtu i z pół szklanką soku pomarańczowego. Dodajemy łyżkę cukru. Mus malinowy przelewamy do szklanek, kieliszków lub szklanek na latte. Chłodzimy kilka minut w lodówce i serwujemy.