TARTA Z CUK I KOZIM1

Seler naciowy

CZY WIESZ, ŻE….

SELER NACIOWY

Zawiera:

– dwa razy więcej witaminy C niż owoce cytrusowe
– witaminy  B, PP oraz witaminę E
– kwas foliowy, potas wapń, cynk i beta karoten
– wśród warzyw korzeniowych zawiera najwięcej fosforu

Ponadto:

Seler naciowy surowy ma właściwości wzmacniające, rozwalniające i wzbogaca organizm w składniki mineralne.

Dodatkowo seler naciowy łagodzi wzdęcia, schorzenia pęcherza moczowego, koli żołądkowe. Poprawia przemianę materii, działa odmładzająco, wzbogaca pracę nerek oraz działa korzystnie na nieżyt oskrzeli oraz dolegliwości sercowe.

Sezon na seler naciowy trwa cały rok dlatego sięgajmy po niego jak najczęściej !

Jak możecie wykorzystać seler naciowy  w kuchni?? Poniżej kilka propozycji:

Koktajl z selerem naciowym, jabłkiem i kiwi

Koktajl z selera naciowego i figi

Spaghetti z sosem Ragù alla bolognese

 

TARTA Z CUK I KOZIM1

Dynia

CZY WIESZ, ŻE….

DYNIA

Zawiera:

–  witaminy C,E, A  i K
–  witaminy  B6,
– potas, wapń, magnez i żelazo,cynk, fosfor, sód
– kwas foliowy,

Ponadto:

Dynia jest bogata w beta – karoten, który jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że hamuje szkodliwe procesy oksydacyjne czyli może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. Poza tym beta – karoten obniża poziom tzw. złego cholesterolu a co za tym idzie zapobiega miażdżycy czyli chorobom serca w tym udaru mózgu.  Jedzenie dyni obniża poziom ciśnienia tętniczego.

Dodatkowo dynia jest niskokaloryczna i dostarcza organizmowi dużo błonnika co sprzyja odchudzaniu.

Sezon na dynię trwa od lipca i kończy się do pierwszych przymrozków 🙂

 

Jak możecie wykorzystać dynię  w kuchni?? Poniżej kilka propozycji:

Placuszki dyniowe

 

Krem z dyni

Tagliatelle z kurczakiem i dynią

 

 

 

 

TARTA Z CUK I KOZIM1

Pomidory

CZY WIESZ, ŻE….

POMIDORY

Zawierają:
– bardzo dużo witaminy C i E
– witaminy PP, K
– beta karotenu (bezcenny dla naszego zdrowia silny antyutleniacz)
– bogactwo takich pierwiastków jak : potas, magnez, żelazu i wapń
– mikroelementy takie jak: kobalt, miedź i mangan
Poza tym:
Pomidory oprócz wspomnianego już wcześniej beta- karotenu, zawierają również naturalny barwnik o nazwie LIPOKEN, który jest bardzo silnym antyutleniaczem potrzebnym dla naszego zdrowia :).

Pomidory dzięki zawartości witaminy C i E bardzo dobrze wpływają na naszą urodę, a przede wszystkim na jakość naszej skóry.

Sezon na pomidory trwa cały rok – natomiast najlepszy okres to oczywiście wakacje, wtedy mamy bardzo duży wybór pachnących, świeżych i bardzo smacznych gatunków tego warzywa.

Kilka przepisów z pomidorami w roli głównej:

Quiche z pomidorami i ziemniakami

Spaghetti z sosem Ragù alla bolognese

Makaron z ciecierzycą, cukinią i pomidorkami

TARTA Z CUK I KOZIM1

Maliny

CZY WIESZ, ŻE….

MALINY

Zawierają:

– bogactwo witamin C,E
– witamin z grupy B,
– potas, wapń magnez i żelazo,
– kwasy organiczne takie jak cytrynowy, jabłkowy i salicylowy

Ponadto:

Maliny to owoce o wielu zdrowotnych właściwościach. Są znakomitym środkiem przeciwgorączkowym, dlatego warto zaopatrzyć się  (zwłaszcza na okres jesienno – zimowy) w domowe syropy, soki lub nalewki 🙂

Maliny wpływają korzystnie na łagodzenie bólów miesiączkowych, natomiast Liście malin pomagają w zwalczaniu problemów żołądkowych m.in hamują rozwój bakterii jelitowych oraz zmniejszają biegunkę.

W zależności od odmiany sezon na maliny trwa od lipca do późnej jesieni 🙂

Jak możecie wykorzystać maliny w kuchni?? Poniżej kilka propozycji:

Koktajl z malin i płatków owsianych

Owoce zapiekane pod kruszonką

Malinowa chmurka

Deser z serkiem mascarpone i owocami

TARTA Z CUK I KOZIM1

BÓB

CZY WIESZ, ŻE….

BÓB  ma wiele wartości odżywczych?

  • zawiera dużą ilość białka, idealnego dla wegetarian, gdyż może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego,
  • jest także bogatym źródłem kwasu foliowego, potasu, witaminy C, A oraz witamin z grupy B i błonnika.

Spożywanie bobu ułatwia usuwanie tłuszczu osadzającego się na ściankach tętnic oraz utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu. Bób wskazany jest również w schorzeniach wątroby i nerek.

Jedzmy bób na zdrowie ! 🙂

Wypróbuj nasze przepisy z bobem:

Pasta z bobu*

Tarta z bobem

TARTA Z CUK I KOZIM1

Truskawki

CZY WIESZ ŻE……

TRUSKAWKI

Zawierają:

  • witaminę A,C i E,
  • witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6),
  • fosfor i krzem, które wzmacniają kości, włosy i paznokcie,
  • magnez, który odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego,
  • potas, wapń, żelazo i cynk.

Poza tym:

  • działają antynowotworowo,
  • regulują poziom cukru we krwi,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • zmniejszają ryzyko zawału,

Truskawki plasują się na drugim miejscu w kategorii ulubionych owoców Polaków ! 🙂

 

Kilka naszych przepisów z truskawkami:

Sorbet truskawkowy*

Tarta z kremem budyniowym i truskawkami

Koktajl dwuwarstwowy z truskawek i banana

Owocowy deser z truskawkami i kiwi*

TARTA Z CUK I KOZIM1

Szparagi

CZY WIESZ ŻE……

SZPARAGI

to skarbnica witamin i składników mineralnych?

Zawierają:

  • kwas foliowy,
  • błonnik,
  • wapń, fosfor, potas,
  • witaminy C i E oraz beta karoten, które wpływają korzystnie na kondycję skóry, włosów i paznokci,
  • asparaginę, która wspomaga pracę nerek,
  • glutation, który wzmacnia układ odpornościowy, oczyszcza organizm z toksyn i zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych.

Istnieją 3 rodzaje szparagów : białe, zielone i fioletowe. Sezon na nie trwa od kwietnia do lipca.

 

 

Spróbuj naszych przepisów ze szparagami:

Tarta ze szparagami i pomidorkami

Quiche ze szparagami i mascarpone