Muffinki pizzowe

Składniki 24 sztuki :
Ciasto
– 320 g mąki (najlepiej  typu 00)
– 25 g świeżych drożdży
– płaska łyżeczka soli
– pół łyżeczki cukru
– łyżka oliwy
– ok. 200 ml ciepłej wody

Sos pomidorowy
– 1/2 puszki pomidorów z puszki lub 2 duże pomidory
– świeża bazylia lub suszona
– ząbek czosnku
– sól, pieprz, zioła prowansalskie
– łyżka oliwy
– 1 kulka mozzarelli
– ok. 4 plastry szynki parmeńskiej

Przygotowanie: 
Do ciepłej wody (ok. 100 ml) wsypać drożdże i cukier, wymieszać i odstawić na chwilę na bok. Mąkę przesiewamy do miski dodajemy sól a następnie drożdże i oliwę. Wyrabiamy ciasto dodaj równocześnie wodę i obserwując konsystencje ciasta. Nie możemy przesadzić z wodą ( ciasto musi być elastyczne).
Ciasto pozostawić do wyrośnięcia na co najmniej godzinę. Po wyrośnięciu ciasto podzielić na 24 równe części. Uformować kuleczki i wyłożyć nimi foremki na muffinki wcześniej wysmarowane np. oliwą.

Przygotowujemy sos.  Pomidory obieramy ze skórki i kroimy  ( jeśli używamy pomidorów z puszki wtedy wystarczy przelać je do garnka )  dodajemy czosnek, odrobinę oliwy, przyprawiamy bazylią, ziołami prowansalskimi oraz solą i pieprzem. Gotujemy kilka minut aż wszystko zmięknie. Jeśli lubimy czuć cząstki pomidorów zostawiamy taki sos bez miksowania. Jeśli natomiast chcemy uzyskać gładki sos – zawartość garnka miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji.

Muffinki smarujemy sosem i układamy na nich pokrojoną szynkę parmeńską oraz „poszarpaną” mozzarellę.

Muffinki wkładamy do nagrzanego do maksymalnej temperatury piekarnika (220 stopni), pieczemy ok. 15 minut.  Gotowe 🙂

Makaron z kurkami i kurczakiem

Składniki/2 porcje:
– 200 g kurek
– 100 g makaronu np. penne
– 2 łyżki śmietany 18% bez laktozy
– 100 ml śmietanki kremówki
– 100 g świeżego lub mrożonego szpinaku
– 1 pojedyncza pierś z kurczaka
– 2 ząbki czosnku
– 1/2 cebuli
– sól, pieprz, masło i olej do smażenia
– szczypiorek lub pietruszka do posypania


Przygotowanie

Kurki oczyść, umyj, osusz i pokrój na kawałki. Szpinak opłukaj i odsącz. Filet z kurczaka pokrój w kostkę i posyp solą i pieprzem, wymieszaj i odstaw. Obierz i pokrój w kosteczkę cebulę oraz czosnek. Na rozgrzanej patelni, wrzuć cebulę oraz czosnek. Chwilę podsmaż a następnie dodaj kurczaka. Smaż kilka minut aż kurczak lekko się zarumieni.  Dodaj kurki. Smaż wszystko ok. 3 minuty. Na koniec dodaj szpinak i poczekaj aż zwiędnie. Następnie na patelnię wlej śmietankęi wszystko zagotuj. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Makaron ugotuj według instrukcji na opakowaniu. Odcedź. Wymieszaj z sosem kurczakowo – kurkowym. Całość posyp świeżym szczypiorkiem lub pietruszką

Kotlet mielony z mizerią

Składniki:
–  500 g mięsa mielonego
–  1 mała najlepiej czerstwa bułka
–  1 średnia cebula
–  1 jajko
–  sól i pieprz do smaku
–  bułka tarta do obtoczenia
–  woda do namoczenia bułki
–  ziemniaki
–  1 duży ogórek lub 3 małe gruntowe
–  świeży koperek
–  jogurt naturalny (u mnie bez laktozy)

Przygotowanie:

Bułkę do kotletów namaczaj w wodzie przez ok. 10-15 minut. Do dużej miski włożyć mięso. Wbij jajko, zetrzyj na grubych oczkach cebulę. Dodaj odciśniętą bułkę. Dopraw solą i pieprzem i wszystko dokładnie wymieszaj.

Rozgrzej patelnię. Formuj kotlety i obtaczaj w przygotowanej bułce tartej. Kładź na rozgrzany olej. Smaż z dwóch stron. Po usmażeniu odłóż do naczynia.

Ziemniaki i ogórka umyj. Obierz ze skórek. Przygotuj mizerię. Ogórek pokrój na cienkie plasterki dopraw solą i pieprzem. Dodaj ok. 3  łyżki jogurtu naturalnego oraz posiekany świeży koperek. Wymieszaj.

Ziemniaki ugotuj w osolonej wodzie, odcedź i ubij z masłem.

Podawaj z kotletami 🙂

Kurczak z bobem

Składniki/ 4 porcje:

– 1 mała pierś z kurczaka
– 1 szklanka ugotowanego i obranego bobu
– 1 łyżka pokrojonego świeżego koperku
– 1 łyżeczka tymianku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1/2 szklanki jogurtu naturalnego
– 1 łyżeczka mąki pszennej
– do podania: ziemniaczki i sałatka z czerwonej kapusty


Przygotowanie:
Bób ugotować w lekko osolonej wodzie i obrać. Przełożyć do miski. Pierś z kurczaka rozbić na tradycyjne kotlety doprawić solą i pieprzem oraz kurkumą i tymiankiem.
Kurczaka kładziemy na rozgrzanej patelni i smażymy, aż uzyskamy złoty kolor. Zmniejsz ogień na minimum i przygotuj sos.  Pozostały ciepły tłuszcz powstały ze smażenia mięsa wymieszać z jogurtem, posiekanym koperkiem i łyżeczką mąki. Na patelnię z mięsem wsypujemy bób i zalewamy wszystko powstałym sosem jogurtowo-koperkowym. Chwilkę podgrzewamy na malutkim ogniu i gotowe.
Podajemy z ziemniaczkami i sałatką z czerwonej kapusty 🙂

Pizza z cukinią

Składniki ok. 2 sztuki  prostokatnej:
Ciasto
– 400 g mąki ( najlepiej  typu 00)
– 25 g świeżych drożdży
– łyżeczka soli
– pół łyżeczki cukru
– łyżka oliwy
– ok. 200 ml wody
Sos pomidorowy
– 1/2 puszki pomidorów z puszki
– świeża bazylia lub suszona
– ząbek czosnku
– sól, pieprz, zioła prowansalskie
– łyżka oliwy
Dodatki
– 1 kulka mozzarelli
– 1 cukinia
– 100 g koziego sera
– bazylia

Przygotowanie: 
Do ciepłej wody (ok. 100 ml) wsypać drożdże i cukier, wymieszać i odstawić na chwilę na bok. Mąkę przesiewamy do miski dodajemy sól a następnie drożdże i oliwę. Wyrabiamy ciasto dodaj równocześnie wodę i obserwując konsystencje ciasta. Nie możemy przesadzić z wodą ( ciasto musi być elastyczne).
Ciasto pozostawić do wyrośnięcia na co najmniej godzinę. Po wyrośnięciu ciasto rozprowadzić na blaszce, najlepiej zrobić to palcami na kształt prostokąta.

Przygotowujemy sos.  Pomidory kroimy ( jeśli używamy pomidorów z puszki wtedy wystarczy przelać je do garnka )  dodajemy czosnek, odrobinę oliwy, przyprawiamy bazylią, ziołami prowansalskimi oraz solą i pieprzem. Gotujemy kilka minut aż wszystko zmięknie. Jeśli lubimy czuć cząstki pomidorów zostawiamy taki sos bez miksowania. Jeśli natomiast chcemy uzyskać gładki sos – zawartość garnka miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Szpinak płukamy, skrapiamy cytryną i smażymy na oleju aż liście zwiędną.

Cukinię myjemy, kroimy na cienkie paski i grillujemy z obustronnie.

Pizzę smarujemy sosem, układamy cukinię, suszone pomidory oraz mozzarellę.

Pizze wkładamy do nagrzanego do maksymalnej temperatury piekarnika (250- 280 stopni), pieczemy ok. 8-10 minut.  Ciasto powinno być lekko zarumienione. Dekorujemy świeżym listkami bazylii.

Roladki z indyka i ze szparagami

Składniki /4 porcje:

– 1 pierś z indyka  (ok. 320 dag)
– 8 cienkich plastrów szynki długo dojrzewającej (ok. 10 dag)
– 1 pęczek szparagów (ok. 16 sztuk)
– 1 łyżka oleju
– sól
– świeżo mielony czarny pieprz
Sos musztardowy
– 1 łyżka musztardy np. gruboziarnistej lub zwykłej stołowej
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek
– 1 łyżka miodu
Do podania:młode ziemniaczki lub kasza burgul.

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzej do 180 stopni. Ze szparagów odłam twarde końcówki (zegnij szparaga w około 1/3 długości od grubszego końca i wtedy sama złamie się w odpowiednim miejscu).

Indyka przekrój na 8 równych plastrów (tak jak na kotlety) połóż na desce  i rozbij płaskim tłuczkiem na cienkie kotlety.Każdy kotlet dopraw solą i pieprzem z obu stron.

Na każdym sznyclu układaj po 3 szparagi. Zwiń w roladki i zepnij wzdłuż patyczkiem(opcjonalnie). Następnie każdą roladkę owiń 2 plastrami szynki długo dojrzewającej.Zepnij patyczkiem ponownie (opcjonalnie). Ułóż roladki w naczyniu żaroodpornymi posmaruj wierzch sosem musztardowym. Wstaw do nagrzanego piekarnika na ok. 25minut.

Do roladek pasują np. młode ziemniaczki lub kasza burgul.

Indyk ze szparagami

Składniki:
szparagi
– 250 g pomidorków koktajlowych
– 2 ząbki
– 1 cebula
– 1 pęczek szparag
– grana padano do posypania (opcjonalnie)
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– czarne oliwki
marynata do mięsa
– 1 sztuka piersi z indyka
– 1 szt. czerwonej cebuli
– 2 ząbki czosnku
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 2 łyżki octu balsamicznego
– 1 łyżka miodu
– sól i pieprz
do podania: sałata i pieczone ziemniaczki

Przygotowanie:
Wszystkie składniki marynaty wrzucamy do misy blendera i miksujemy. Pierś indyka kroimy na plastry i delikatnie rozbijamy tłuczkiem. Mięso obtaczamy w marynacie i wstawiamy do lodówki na około 2 godziny lub na całą noc.


Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni. Obieramy ziemniaki kroimy w ćwiartki. W miseczce mieszamy 2 łyżki oliwy, sól pieprz i ulubione zioła. Ziemniaki smarujemy marynatą i układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy na złoty kolor ok. 30-40 minut.

W międzyczasie kroimy cebulę w kostkę, czosnek w plasterki. Od szparagów odłamujemy twardą końcówkę. Grillujemy je na patelni. Pomidorki przekrawamy na pół. Patelnie rozgrzewamy i wylewamy oliwę. Cebulę i czosnek wrzucamy i podsmażamy mieszając. Następnie dodajemy podgillowane wcześniej szparagi i na końcu pomidorki. Doprawiamy całość solą i pieprzem.

Myjemy sałatę i układamy na talerzach
Indyka wyciągamy przed smażeniem trochę wcześniej aby nasze kotlety osiągnęły temperaturę pokojową. Grilujemy z obydwustron na patelni grillowej.Podajemy z przygotowanymi szparagami, parmezanem, ziemniaczkami i sałatą.

Jaja faszerowane łososiem

Składniki /4 porcje:
-6 jaj ugotowanych na twardo
-70 g wędzonego łososia
-2 łyżeczki masła
-1 łyżka majonezu
-2 łyżeczki szczypiorku, drobno posiekanego oraz 1 łyżka do dekoracji
-1 łyżka tartego chrzanu
-kilka kropel soku z cytryny
-sól i pieprz


Przygotowanie:
Jajka gotujemy na twardo, studzimy, obieramy. Przekrawamy każde jajko wzdłuż na połówki. Wydrążamy delikatnie żółtka i przekładamy je do miski.
W misce rozcieramy żółtka z majonezem, chrzanem i masłem. Dodajemy bardzo drobno pokrojonego łososia i szczypiorek. Mieszamy, dodając sól, pieprz i cytrynę do smaku.
Połówki jajek napełniamy masą jajeczno-łososiową, układamy na półmisku.
Faszerowane jaja chłodzimy, przed podaniem posypujemy siekanym szczypiorkiem.

Pieczarki faszerowane

Składniki:

– ok. 8 sztuk dużych pieczarek lub 16 małych
– 10 dag świeżego szpinaku
– 20 dag czerwonej papryki
– 1 cebula
– 10 dag parmezanu
– sól, pieprz
– olej

Przygotowanie:

Odcinamy trzonki pieczarek. Pieczarki myjemy i obieramy. Cebulę kroimy w kostkę i przesmażamy na złoty kolor. Dodajemy umyty wcześniej szpinak,pokrojoną w kostkę paprykę i pokrojone trzony pieczarek. Dosypujemy sól i pieprz do smaku. Odstawiamy do ostudzenia. 

Parmezan trzemy na tarce. Część sera dodajemy do farszu, dokładamy jajko imieszamy. Wypełniamy farszem pieczarki.

Zapiekamy w piekarniku w temperaturze 175°C przez 25 minut. Na około 10 minut przed końcem posypujemy pozostałym parmezanem.

Klasyczny hummus

Składniki/1 porcja:
– 1 puszka ugotowanej ciecierzycy (400g)
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 mały ząbek czosnku
– 1 łyżeczka mielonego kminu rzymskiego
– sól i pieprz
– 3 łyżki oliwy z oliwek
– 3 łyżki pasty tahini

Przygotowanie:

Odsączoną ciecierzycę umieścić w pojemniku melaksera, rozdrabniacza lub blendera. Dodać kilka łyżek zalewy lub wody z gotowania ciecierzycy i zacząć miksować na pastę.

W międzyczasie dodawać resztę w składników: sok z cytryny, czosnek, pastę tahini, około 2 szczypty soli, szczyptę pieprzu, olej sezamowy lub oliwę oraz kumin (kmin rzymski)

Miksując stopniowo dodawać więcej zalewy aby uzyskać odpowiednią konsystencję pasty.
Jeśli hummus będzie gęsty można dodać wody.

Gotowe 🙂 Podawaj z pieczywem, ulubionymi warzywami. Posyp czarnuszką i ostrą papryką 🙂