Kanapka włoska

Składniki /1 porcja:
– 1 ciabatta np. z tego przepisu
– mała garść rukoli
– 1/2 pomidora
– 2 plasterki mozzarelli
– 2 plastry szynki parmeńskiej dobrej jakości
– kilka kropel oliwy z oliwek

Przygotowanie:

Rukolę i pomidora myjemy. Mozzarellę i pomidora  kroimy w plastry. Ciabattę kroimy na pół. Skrapiamy oliwą z oliwek. Układamy kolejno plastry szynki parmeńskiej, mozzarellę, pomidora oraz rukolę 🙂 Gotowe !

Ciabatta orkiszowo-pszenna

Składniki:
– 1 szklanka mąki orkiszowej
– 1 szklanka mąki pszennej
– 1 łyżeczka soli
– 1 łyżeczka cukru
– 20 g świeżych drożdży 
– 1 łyżka lodowatej wody
Przygotowanie:

Do miseczki wlewamy szklankę ciepłej wody – nie gorącej. Dodaj 1 łyżeczkę cukru i drożdże. Całość szybko i dobrze wymieszaj, aby składniki rozpuściły się w wodzie. Przykryj ściereczką i odstaw na około 10-15 minut.

Przesiewamy do miski obydwie mąki i dodajemy sól. Następnie wlewamy zaczyn z drożdży.

Wyrabiamy ciasto około 10 minut, aż będzie jednolite i elastyczne. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na około 40 minut. Po tym czasie ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Nagrzewamy piekarnik do temperatury 250 stopni.

Ciasto wyłóż na papier do pieczenia obsypany mąką. Uformuj bułeczki lub jedną długą ciabattę. (Z tego przepisu wychodzi ok. 4 sztuki bułeczek lub jedna duża ciabatta).

Wkładamy ciabattę na papierze do do podłużnej foremki jeśli robimy 1. Natomiast jeśli chcemy zrobić kilka mniejszych proponuję zwykłą formę na ciasto, żeby pomieścić nasze bułeczki. Pieczemy ciabattę  ok. 15-25 minut, aż się przyrumieni.

Roladki z kurczaka faszerowane suszonymi pomidorami i szpinakiem

Składniki/ 4-5 porcji:

– 1  duża pierś z kurczaka
– 2 jajka
– ok. 4 łyżki mąki owsianej
– 8 łyżek zmielonych płatków owsianych
– duża garść szpinaku
– 1 ząbek czosnku
– 5 pomidorów suszonych 
– sól i pieprz
– papryka słodka (opcjonalnie) 
do podania : np. ryż jaśminowy lub kasza gryczana oraz pikle z ogórków


Przygotowanie:
Szpinak płukamy, skrapiamy cytryną  i podsmażamy na patelni, aż zwiędnie. Dodajemy wyciśnięty ząbek czosnku. Pierś z kurczaka rozbić na tradycyjne kotlety doprawić solą i pieprzem oraz opcjonalnie papryką. Na każdym kotlecie kładziemy trochę szpinaku oraz po 1 suszonym pomidorze. Zwijamy roladki i odkładamy na tak abym nam się nie rozwaliły.
W misce wymieszać jajka i mieszamy z mąką tak aby powstała gładka masa. Na talerzu wysypujemy zmiksowane płatki owsiane. Roladki delikatnie zanurzamy w masie jajecznej a następnie obtaczamy w panierce owsianej. W celu uniknięcia rozwaleni możemy w 2-3 miejscach złączyć je wykałaczką. Kładziemy na rozgrzanej patelni i smażymy, aż uzyskamy złoty kolor z każdej strony.
Podajemy np. z ryżem jaśminowym, kaszą gryczaną oraz z piklami z ogórków 🙂

Placuszki z borówkami

Składniki/ok. 16 sztuk:
–  250 g jogurtu naturalnego (u mnie bez laktozy)
–  2 jajka
–  3 łyżki cukru
–  1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
–  1 łyżeczka sody oczyszczonej
–  mała szczypta soli
–  100 g borówek amerykańskich + do dekoracji

Przygotowanie:

Jogurt wymieszać z jajkami. Dodać cukier, przesianą mąkę wraz z sodą oczyszczoną oraz szczyptą soli. Wszystko dokładnie wymieszać do uzyskania jednolitej masy. Pod koniec dodać borówki i delikatnie wymieszać. Jeśli ciasto będzie za luźne dodaj jeszcze trochę mąki. Przy pomocy łyżki nakładać masę. Smażyć aż się ładnie zarumienią z obu stron. Przed podaniem można udekorować cukrem pudrem i dodatkowymi borówkami i miętą.

Muffinki pizzowe

Składniki 24 sztuki :
Ciasto
– 320 g mąki (najlepiej  typu 00)
– 25 g świeżych drożdży
– płaska łyżeczka soli
– pół łyżeczki cukru
– łyżka oliwy
– ok. 200 ml ciepłej wody

Sos pomidorowy
– 1/2 puszki pomidorów z puszki lub 2 duże pomidory
– świeża bazylia lub suszona
– ząbek czosnku
– sól, pieprz, zioła prowansalskie
– łyżka oliwy
– 1 kulka mozzarelli
– ok. 4 plastry szynki parmeńskiej

Przygotowanie: 
Do ciepłej wody (ok. 100 ml) wsypać drożdże i cukier, wymieszać i odstawić na chwilę na bok. Mąkę przesiewamy do miski dodajemy sól a następnie drożdże i oliwę. Wyrabiamy ciasto dodaj równocześnie wodę i obserwując konsystencje ciasta. Nie możemy przesadzić z wodą ( ciasto musi być elastyczne).
Ciasto pozostawić do wyrośnięcia na co najmniej godzinę. Po wyrośnięciu ciasto podzielić na 24 równe części. Uformować kuleczki i wyłożyć nimi foremki na muffinki wcześniej wysmarowane np. oliwą.

Przygotowujemy sos.  Pomidory obieramy ze skórki i kroimy  ( jeśli używamy pomidorów z puszki wtedy wystarczy przelać je do garnka )  dodajemy czosnek, odrobinę oliwy, przyprawiamy bazylią, ziołami prowansalskimi oraz solą i pieprzem. Gotujemy kilka minut aż wszystko zmięknie. Jeśli lubimy czuć cząstki pomidorów zostawiamy taki sos bez miksowania. Jeśli natomiast chcemy uzyskać gładki sos – zawartość garnka miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji.

Muffinki smarujemy sosem i układamy na nich pokrojoną szynkę parmeńską oraz „poszarpaną” mozzarellę.

Muffinki wkładamy do nagrzanego do maksymalnej temperatury piekarnika (220 stopni), pieczemy ok. 15 minut.  Gotowe 🙂

Makaron z kurkami i kurczakiem

Składniki/2 porcje:
– 200 g kurek
– 100 g makaronu np. penne
– 2 łyżki śmietany 18% bez laktozy
– 100 ml śmietanki kremówki
– 100 g świeżego lub mrożonego szpinaku
– 1 pojedyncza pierś z kurczaka
– 2 ząbki czosnku
– 1/2 cebuli
– sól, pieprz, masło i olej do smażenia
– szczypiorek lub pietruszka do posypania


Przygotowanie

Kurki oczyść, umyj, osusz i pokrój na kawałki. Szpinak opłukaj i odsącz. Filet z kurczaka pokrój w kostkę i posyp solą i pieprzem, wymieszaj i odstaw. Obierz i pokrój w kosteczkę cebulę oraz czosnek. Na rozgrzanej patelni, wrzuć cebulę oraz czosnek. Chwilę podsmaż a następnie dodaj kurczaka. Smaż kilka minut aż kurczak lekko się zarumieni.  Dodaj kurki. Smaż wszystko ok. 3 minuty. Na koniec dodaj szpinak i poczekaj aż zwiędnie. Następnie na patelnię wlej śmietankęi wszystko zagotuj. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Makaron ugotuj według instrukcji na opakowaniu. Odcedź. Wymieszaj z sosem kurczakowo – kurkowym. Całość posyp świeżym szczypiorkiem lub pietruszką

Kotlet mielony z mizerią

Składniki:
–  500 g mięsa mielonego
–  1 mała najlepiej czerstwa bułka
–  1 średnia cebula
–  1 jajko
–  sól i pieprz do smaku
–  bułka tarta do obtoczenia
–  woda do namoczenia bułki
–  ziemniaki
–  1 duży ogórek lub 3 małe gruntowe
–  świeży koperek
–  jogurt naturalny (u mnie bez laktozy)

Przygotowanie:

Bułkę do kotletów namaczaj w wodzie przez ok. 10-15 minut. Do dużej miski włożyć mięso. Wbij jajko, zetrzyj na grubych oczkach cebulę. Dodaj odciśniętą bułkę. Dopraw solą i pieprzem i wszystko dokładnie wymieszaj.

Rozgrzej patelnię. Formuj kotlety i obtaczaj w przygotowanej bułce tartej. Kładź na rozgrzany olej. Smaż z dwóch stron. Po usmażeniu odłóż do naczynia.

Ziemniaki i ogórka umyj. Obierz ze skórek. Przygotuj mizerię. Ogórek pokrój na cienkie plasterki dopraw solą i pieprzem. Dodaj ok. 3  łyżki jogurtu naturalnego oraz posiekany świeży koperek. Wymieszaj.

Ziemniaki ugotuj w osolonej wodzie, odcedź i ubij z masłem.

Podawaj z kotletami 🙂

Kurczak z bobem

Składniki/ 4 porcje:

– 1 mała pierś z kurczaka
– 1 szklanka ugotowanego i obranego bobu
– 1 łyżka pokrojonego świeżego koperku
– 1 łyżeczka tymianku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1/2 szklanki jogurtu naturalnego
– 1 łyżeczka mąki pszennej
– do podania: ziemniaczki i sałatka z czerwonej kapusty


Przygotowanie:
Bób ugotować w lekko osolonej wodzie i obrać. Przełożyć do miski. Pierś z kurczaka rozbić na tradycyjne kotlety doprawić solą i pieprzem oraz kurkumą i tymiankiem.
Kurczaka kładziemy na rozgrzanej patelni i smażymy, aż uzyskamy złoty kolor. Zmniejsz ogień na minimum i przygotuj sos.  Pozostały ciepły tłuszcz powstały ze smażenia mięsa wymieszać z jogurtem, posiekanym koperkiem i łyżeczką mąki. Na patelnię z mięsem wsypujemy bób i zalewamy wszystko powstałym sosem jogurtowo-koperkowym. Chwilkę podgrzewamy na malutkim ogniu i gotowe.
Podajemy z ziemniaczkami i sałatką z czerwonej kapusty 🙂

Pizza z cukinią

Składniki ok. 2 sztuki  prostokatnej:
Ciasto
– 400 g mąki ( najlepiej  typu 00)
– 25 g świeżych drożdży
– łyżeczka soli
– pół łyżeczki cukru
– łyżka oliwy
– ok. 200 ml wody
Sos pomidorowy
– 1/2 puszki pomidorów z puszki
– świeża bazylia lub suszona
– ząbek czosnku
– sól, pieprz, zioła prowansalskie
– łyżka oliwy
Dodatki
– 1 kulka mozzarelli
– 1 cukinia
– 100 g koziego sera
– bazylia

Przygotowanie: 
Do ciepłej wody (ok. 100 ml) wsypać drożdże i cukier, wymieszać i odstawić na chwilę na bok. Mąkę przesiewamy do miski dodajemy sól a następnie drożdże i oliwę. Wyrabiamy ciasto dodaj równocześnie wodę i obserwując konsystencje ciasta. Nie możemy przesadzić z wodą ( ciasto musi być elastyczne).
Ciasto pozostawić do wyrośnięcia na co najmniej godzinę. Po wyrośnięciu ciasto rozprowadzić na blaszce, najlepiej zrobić to palcami na kształt prostokąta.

Przygotowujemy sos.  Pomidory kroimy ( jeśli używamy pomidorów z puszki wtedy wystarczy przelać je do garnka )  dodajemy czosnek, odrobinę oliwy, przyprawiamy bazylią, ziołami prowansalskimi oraz solą i pieprzem. Gotujemy kilka minut aż wszystko zmięknie. Jeśli lubimy czuć cząstki pomidorów zostawiamy taki sos bez miksowania. Jeśli natomiast chcemy uzyskać gładki sos – zawartość garnka miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Szpinak płukamy, skrapiamy cytryną i smażymy na oleju aż liście zwiędną.

Cukinię myjemy, kroimy na cienkie paski i grillujemy z obustronnie.

Pizzę smarujemy sosem, układamy cukinię, suszone pomidory oraz mozzarellę.

Pizze wkładamy do nagrzanego do maksymalnej temperatury piekarnika (250- 280 stopni), pieczemy ok. 8-10 minut.  Ciasto powinno być lekko zarumienione. Dekorujemy świeżym listkami bazylii.

Roladki z indyka i ze szparagami

Składniki /4 porcje:

– 1 pierś z indyka  (ok. 320 dag)
– 8 cienkich plastrów szynki długo dojrzewającej (ok. 10 dag)
– 1 pęczek szparagów (ok. 16 sztuk)
– 1 łyżka oleju
– sól
– świeżo mielony czarny pieprz
Sos musztardowy
– 1 łyżka musztardy np. gruboziarnistej lub zwykłej stołowej
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek
– 1 łyżka miodu
Do podania:młode ziemniaczki lub kasza burgul.

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzej do 180 stopni. Ze szparagów odłam twarde końcówki (zegnij szparaga w około 1/3 długości od grubszego końca i wtedy sama złamie się w odpowiednim miejscu).

Indyka przekrój na 8 równych plastrów (tak jak na kotlety) połóż na desce  i rozbij płaskim tłuczkiem na cienkie kotlety.Każdy kotlet dopraw solą i pieprzem z obu stron.

Na każdym sznyclu układaj po 3 szparagi. Zwiń w roladki i zepnij wzdłuż patyczkiem(opcjonalnie). Następnie każdą roladkę owiń 2 plastrami szynki długo dojrzewającej.Zepnij patyczkiem ponownie (opcjonalnie). Ułóż roladki w naczyniu żaroodpornymi posmaruj wierzch sosem musztardowym. Wstaw do nagrzanego piekarnika na ok. 25minut.

Do roladek pasują np. młode ziemniaczki lub kasza burgul.