banoffee4NAPIS

Pasta z bobu

Składniki:
– 500 g bobu
– łyżka oliwy
– 2 garście słonecznika
– 3 ząbki czosnku
– sok z połówki cytryny
– 4 łyżki jogurtu naturalnego
– 2 łyżki sosu sojowego
– czarny pieprz, zioła

Przygotowanie:
Bób gotujemy, studzimy i obieramy.
Słonecznik prażymy na patelni i studzimy.
Bób blendujemy z pozostałymi składnikami aż do uzyskania gładkiej konsystencji.
Taka pasta pasuje idealnie do chleba lub do surowych warzyw jako dip 🙂

banoffee4NAPIS

Omlet z warzywami

Omlet z warzywami to prosty i smaczny pomysł
na pożywny posiłek. Przepis możemy dowolnie modyfikować 🙂

Składniki:
– 2 jajka
– łyżka mleka
– 1/2 małego pomidora
– pół papryki (czerwonej i żółtej)
– nieduży kawałek cukinii
– 2  łyżki startego parmezanu
– sól i pieprz, zioła

 

 

Przygotowanie:
Paprykę i pomidora kroimy w kostkę, cukinię w plasterki. Jajka roztrzepujemy z mlekiem, dodajemy warzywa i parmezan, wszystko dokładnie mieszamy.
Masę wylewamy na rozgrzaną patelnię i smażymy pod przykryciem aż jajka się zetną, a omlet lekko przyrumieni.
Omlet wykładamy na talerz, można posypać go szczypiorkiem. Smacznego !

banoffee4NAPIS

Pesto bazyliowe

Dla wszystkich miłośników kuchni włoskiej i pesto z bazylii, proponujemy wykonanie tego pysznego dodatku w domu 🙂 Składniki są proste i dostępne w każdym sklepie.

Składniki:
– 2 szklanki świeżych liści bazylii
– 1/2 szklanki oliwy z oliwek
– 3 przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku
– pół szklanki orzeszków piniowych
– 3/4 szklanki tartego parmezanu
– 1 łyżeczkę soli
– pół łyżeczki pieprzu

 

Przygotowanie:
Wszystkie składniki (oprócz oliwy) wkładamy do blendera i miksujemy, pod koniec blendowania dodajemy stopniowo oliwę. Gotowe 🙂

Jeśli nie wykorzystamy całego pesto od razu, należy je szczelnie zamknąć, przechowywać w lodówce i spożyć w ciągu kilku dni lub zamrozić 🙂 Pesto idealnie nadaje się jako dodatek do makaronów, sałatek i kanapek 🙂

banoffee4NAPIS

Syrop z mniszka lekarskiego

Mniszek lekarski (potocznie nazywamy mleczem), to roślina którą doskonale zna każdy z nas. Rośnie na łąkach w lesie ale też na trawnikach przed domem. Mniszek lekarski ma niesamowite właściwości, a syrop do którego wykorzystamy jego kwiaty to skarbnika witamin i minerałów. Wzmacnia układ odpornościowy, działa wspomagająco przy infekcjach dróg oddechowych, a także wspomaga układ pokarmowy. Zawiera witaminy A, C, D, oraz potas, magnez, krzem i żelazo.

Kwiaty mniszka należy zebrać w ciepły, słoneczny dzień. Zbieramy same główki, bez łodyg.

Składniki/na ok. 5 słoiczków
– 1 litr kwiatów mlecza
– 1 litr wody
– 1 kg cukru
– 2 cytryny

 

Przygotowanie:
Uzbierane główki kwiatów rozkładamy na pół godziny na jasny obrus lub ręcznik papierowy by pozbyć się robaków. Następnie wsadzamy główki do garnka w całości lub skubiemy same żółte płatki, bez zielonych szypułek i zalewamy wodą.

Gotujemy pod przykryciem ok 15 minut. Wywar odstawiamy w chłodne miejsce na ok. 24 godziny.
Po tym czasie napar odcedzamy przez sito lub gazę, dodajemy sok z cytryn i cukier. Dokładnie wszystko mieszamy i gotujemy na małym ogniu do czasu, aż uzyskamy konsystencję lejącego miodu ( ok. 1,5h). Gorący syrop przelewamy do słoiczków. Przechowujemy w ciemnym i chłodnym miejscu.

banoffee4NAPIS

Pasztet warzywny

Pasztet warzywny to świetny pomysł na zdrowy dodatek do pieczywa. Pasztet pozostaje świeży przez kilka dni i jest doskonałą alternatywa dla chociażby wędlin nafaszerowanych różnego rodzaju konserwantami. Sięgnij po zdrowie i skorzystaj z poniższego przepisu.

 

Składniki :
– 250 g ugotowanej ciecierzycy (wcześniej moczymy ją całą noc)
– ½ cebuli
– 1 cukinia
– 2 marchewki
– 2 ząbki czosnku
– 50 g słonecznika
– 2 łyżki słodkiej papryki w proszku
– ½ łyżeczki kminu rzymskiego
– 1 łyżeczka curry
– 3 łyżki koncentratu pomidorowego
– ½ szklanki wody
– 2 jajka ( można pominąć w wersji vegańskiej)
– olej
– sól i pieprz

 

 

 

Przygotowanie:
Ciecierzycę ugotować w osolonej wodzie.
Cebulę, marchewkę i cukinię obrać. Marchewkę zetrzeć na tartce o dużych oczkach natomiast cebulę i cukinie pokroić. Na rozgrzanej patelni zeszklić cebulę dodać marchew i cukinię. Dodajemy przeciśnięty przez praskę oraz przyprawy ( curry, paprykę, kmin rzymski). Chwile smażymy cały czas mieszając.
Następnie dodajemy koncentrat pomidorowy oraz pół szklanki wody i mieszamy aż do momentu połączenia się składników. Zestawić warzywa z ognia.
Ziarna słonecznika podprażyć na suchej patelni do momentu, aż zaczną przyjemnie pachnieć. Zmiksować warzywa, słonecznik oraz ciecierzycę dodając do mieszanki dwa jajka.Wszystko doprawić solą i pieprzem. Masę przełożyć do wysmarowanej olejem formy.
Wstawić do nagrzanego piekarnika do 200 st. C i piec ok 55 minut. Zostawić w formie do wystygnięcia a następnie wyłożyć z formy. Podawać np. z pieczywem. Smacznego

banoffee4NAPIS

Pesto z czosnku niedźwiedziego

Czosnek niedźwiedzi to roślina, która w Polsce objęta jest częściową ochroną. Można go jednak wyhodować samemu lub kupić na bazarze. Jest to niezwykle wartościowy dar natury, zawiera dużo witaminy C, działa silnie bakteriobójczo, zapobiega nowotworom i miażdżycy,  wzmacnia serce, obniża podwyższone ciśnienie, a także dba o kondycję żył i tętnic. Poniżej nasza propozycja na jego wykorzystanie – pesto, idealne do makaronów czy sałatek.

Składniki:
– świeże liście czosnku niedźwiedziego
– oliwa z oliwek extra vergin
– sól
– nasiona słonecznika
– tarty parmezan

Przygotowanie:
Liście czosnku myjemy i suszymy, wszystkie składniki blendujemy. Pesto przekładamy do wyparzonych słoiczków, ugniatamy łyżką i zalewamy dodatkowo oliwą tak, by lekko przykryła pesto. Przechowujemy w lodówce.

banoffee4NAPIS

Stromboli

Stromboli to zawijana pizza, która wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Podstawą Stromboli jest ciasto takie, jak do pizzy, a składniki każdy może dostosować do swoich smaków i potrzeb 🙂

Składniki:
Ciasto
– 20 g drożdży
– 1,5 szklanki mąki
– 0,5 szklanki wody
– 2 łyżki oliwy
– 1 łyżeczka soli
– 1 łyżeczka cukru

Nadzienie
– 2 łyżeczki koncentratu pomidorowego
– 2 łyżki oliwy
– ząbek czosnku
– pół cebuli
– pomidor
– kilka suszonych pomidorów
– pół podgotowanego wcześniej brokuła
– 1/3 cukinii
– starta mozzarella lub inny ser
– sól, pieprz, zioła

Przygotowanie
Drożdże mieszamy w wodzie i odstawiamy na chwilkę. Ze wszystkich składników wyrabiamy ciasto i odstawiamy do wyrośnięcia na około pół godziny.

Ciasto rozkładamy na papierze do pieczenia formułując kształt prostokąta i smarujemy sosem (koncentrat + 2 łyżki oliwy + czosnek). Pozostałe składniki kroimy w kostkę i układamy kolejno na środku placka, wszystko doprawiamy według uznania i posypujemy startym serem.

Po obu bokach ciasta, tam gdzie nie ma nadzienia, nacinamy paski, które zakładamy na farsz raz z jednej a raz z drugiej strony, całość posypujemy ziołami. Stromboli pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180C przez około 20-25 minut, aż delikatnie się zarumieni. Smacznego !

banoffee4NAPIS

Zapiekanka z ryżem i kurczakiem

Składniki / 2 porcje:
– ¾ szklanki ryżu jaśminowego
– pierś z kurczaka
– sól, pieprz, słodka papryka
– parmezan lub mozzarella
sos beszamelowy:
– 20 g mąki
-12,5 g masła
-250 g mleka
– gałka muszkatołowa, sól i pieprz
Przygotowanie:
Ryż gotujemy w osolonej wodzie zgodnie z instrukcją. Pierś z kurczaka kroimy w drobną kostkę i smażymy na rozgrzanej patelni. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem i papryką.
Przygotowujemy sos beszamelowy:
Masło roztapiamy dodajemy 2 mąkę tak aby uzyskać gładką masę następnie dolewamy mleko i wszystko mieszamy energicznie aby uzyskać gładką konsystencję ( nie może być grudek). Dodajemy sól pieprz i gałkę muszkatołową i gotujemy do uzyskania gładkiej masy.

Przygotowujemy małe foremki na zapiekanki. Wykładamy ryż następnie pierś z kurczaka, beszamel i na koniec posypujemy parmezanem lub kruszymy mozzarelle. Pieczemy w nagrzanym piekarniku (190 stopni) ok 30 minut -aż ser się zarumieni.

banoffee4NAPIS

Masło orzechowe

Przepis na masło orzechowe jest bardzo prosty. Wystarczy właściwie jeden składnik, kilka minut blendowania i gotowe! Masło orzechowe jest bardzo zdrowe. Orzechy ziemne, z których powstaje masło orzechowe obniżających poziom cholesterolu we krwi i są bogate w roślinne białko, potas, magnez, witaminę E i błonnik. Warto więc włączyć masło orzechowe do naszej diety.

Składniki:
– paczka prażonych orzechów ziemnym (bez soli)
– odrobina soli

Przygotowanie:
Orzeszki wsypujemy do misy melaksera, solimy i mielimy przez ok. 10 minut, aż orzeszki zamienią się w gładką masę za sprawą naturalnego tłuszczu, który wytrąci się z orzeszków w trakcie miksowania. Gotowe ! 🙂
Takie masło przechowujemy w lodówce w zamkniętym słoiku przez ok. miesiąc. Możemy dodać je do ciast czy koktajli, lub po prostu posmarować nim chleb 🙂

banoffee4NAPIS

Domowe zapiekanki

Dzisiaj przedstawiamy Wam nasz sposób na domowe zapiekanki, które chyba każdy z nas lubi :). Taką zapiekankę można przyrządzić z wszystkim, co lubimy lub co mamy pod ręką. Oto nasza propozycja – zapiekanki z pieczarkami, pomidorem, cukinią i mozzarellą.

 

Składniki / 2 bagietki – 4 zapiekanki:
– 2 bagietki
– dwa pomidory
– 3 pieczarki
– pół cebuli
– ząbek czosnku
– 1/3 cukinii
– 3 suszone pomidory
– kulka mozzarelli lub inny ser
– sól, pieprz, przyprawy

 

 

Przygotowanie:
Bagietki przekrawamy wzdłuż na pół i smarujemy masłem czosnkowym lub pesto.
Pieczarki myjemy, obieramy i kroimy na małe kawałki lub ścieramy na tarce, podsmażamy.
Cebulę szklimy na patelni, dodajemy pozostałe warzywa (cukinię, pomidory oraz pomidory suszone) pokrojone w kostkę oraz czosnek, sól, pieprz i przyprawy. Wszystko smażymy kilka minut i dodajemy pieczarki. Mozzarellę odsączamy i kroimy w kostkę lub cienkie paski. Warzywa układamy na bagietkach wraz serem.
Podpiekamy przez ok. 10 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni, aż ser się roztopi, a bagietki lekko zarumienią.
Smacznego!