Leczo z soczewicą

 

Składniki:
– 1 cebula
– 3 cukinie
– 3 papryki (u mnie 2 czerwone i 1 zielona)
– 2 ząbki czosnku
– 1 szklanka czerwonej soczewicy
– 2 szklanki wody
– 500 ml passaty pomidorowej lub ok. 6 świeżych pomidorów
– sól i pieprz
– papryka słodka i papryka ostra
– oregano i ulubione zioła
– olej rzepakowy

Przygotowanie:
W garnku zagotowujemy 2 szklanki wody. Kiedy woda się zagotuje, wsypujemy do niej czerwoną soczewicę. Gotujemy na małym ogniu przez ok. 10 minut, po czym odcedzamy. W garnku o szerokim dnie podsmażamy na 3 łyżkach oleju pokrojone w kostkę papryki. Po chwili dodajemy do nich obrane i pokrojoną w kostkę cebule. Następnie dodajemy tak samo pokrojone cukinie (pozbawione wcześniej gniazd nasiennych). Całość smażymy ok. 10 minut, mieszając od czasu do czasu. Po tym czasie dodajemy obrane i przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku. Smażymy kolejne 2 minuty. Dodajemy ugotowaną soczewicę i passatę. Jeśli używamy świeżych pomidorów należy je sparzyć wrzącą wodą i obrać ze skórki i zblendować.
Wszystko smażymy kolejne 5-10 minut, aż warzywa zmiękną. Doprawiamy solą, pieprzem i paprykami do smaku. Dodajemy oregano ulubione zioła. Podajemy z pieczywem.

Parmigiana z cukinii

Składniki /3- 4porcje :
–  1 kg cukinii
–  600 g passaty pomidorowej
–  suszone oregano i bazylia
–  sól i pieprz
–  125g mozzarelli
–  100g parmezanu

Przygotowanie:

Cukinię umyć i pokroić w paski o grubości 5 cm. Posolić. Grilować na patelni grillowej z obydwóch stron aż będzie miękka.  Przygotować formę żaroodporną np. o wymiarach 20×30. Passatę przelewamy do garnka podgrzewamy i doprawiamy ziołami oraz solą i pieprzem do smaku. Na spód wylewamy trochę passaty  i układamy warstwę cukinii.Następnie polewamy cukinię passatą i posypujemy tartym parmezanem. Kładziemy kolejną warstwę cukinii polewamy passatą i kładziemy mozzarellę. Tak przygotowane danie wkładamy do nagrzanego piekarnika (temperatura ok. 180 stopni). Zapiekać około 30 minut. Wyciągnąć i ostudzić. Podawać jak nabierze bardziej zwartej konsystencji*

*Zapiekanka dobrze smakuje na drugi dzień , dlatego spokojnie możemy ją przygotować wcześniej i podgrzać przed samym serwowaniem.

Łosoś z fasolką i śmietaną wegańską

Lubicie szybkie, lekkie obiady ?? 🙂  Spróbujcie mojego pomysłu na pożywny obiad z łososiem . Takie danie można również podać w ramach kolacji. Smacznie i zdrowo. Polecam !

Składniki / 2porcje :
–  ok. 250 g  filetu z łososia ( 2 porcje)
–  ok. 6 małych młodych ziemniaczków
–  2 garście fasolki szparagowej
–  sól i pieprz
–  kilka liści świeżego szpinaku
–  1 łyżka oliwy z oliwek
– świeży koperek do posypania
Składniki na śmietanę wegańską
– 65 g słonecznika
– 100 ml wody
– 1/2 łyżeczki cukru
– 1/2 łyżeczki soli
– sok z 1/2 cytryny

Przygotowanie :

Przygotowujemy śmietanę. Słonecznik zalej gorącą wodą i odstaw na 30 minut. Po tym czasie wylej wodę, opłucz go pod bieżącą wodą i ponownie zalej na około 30 minut. Ponownie wylej wodę z namaczania, odcedź i opłucz. Wrzuć wszystkie składniki do blendera i miksuj aż uzyskasz konsystencje śmietany.

Łososia skrop cytryną dopraw do smaku solą i pieprzem i wstaw na kilka minut do piekarnika ( temperatura ok 180 stopni). Fasolkę i ziemniaki gotujemy w osobnych garnkach w osolonej wodzie do miękkości. Odcedzamy. Na talerzach układamy umyte liście szpinaku a na nich upieczonego łososia. Układamy ziemniaczki i fasolkę. Łososia oraz ziemniaczki polewamy śmietaną wegańską. Wszystko posypujemy świeżym pokrojonym koperkiem 🙂

Hummus z bobu

Składniki:

– 500g bobu ( 2 szklanki obranego)
– 80 ml oliwy z oliwek
– ½ cebuli
– 1 ząbek czosnku
– sok z ½ cytryny
– 2-4 łyżki jogurtu naturalnego ( u mnie bez laktozy)
– sól i pieprz do smaku
– kawałek ostrej papryki  bez pestek lub szczypta ostrej papryki w proszku
– opcjonalnie mieszanka przypraw toskańskich i kumin

Przygotowanie:

Bób płukamy i wrzucamy do wrzątku. Gotujemy kilka minut, aż będzie gotowy do obrania. Odcedzamy i schładzamy przelewając zimną wodą. Obieramy z łupinek. Cebulę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy chwile. Czosnek obieramy i wyciskamy sok z ½ cytryny. Do blendera wrzucamy wszystkie składniki i blendujemy na gładką kremową pastę. Przyprawiamy do smaku.Podajemy z ulubionymi warzywami pokrojonymi w słupki lub ulubionym pieczywem.

Bruschetta z kozim serem

Składniki/2 porcje:

– 1 duża ciabatta
– 1 ząbek czosnku
– 1/2 puszki krojonych pomidorów lub 2 świeże pomidory
– oliwa z oliwek
– świeża bazylia
– ok. 60g sera pleśniowego koziego

Przygotowanie:

Ciabattę kroimy na mniejsze kawałki. Czosnek przeciskamy przez praskę i mieszamy z 3 łyżkami oliwy z oliwek. Nacieramy pieczywo. Pomidory myjemy i  obieramy ze skórki. Kroimy w drobną kostkę. Dodajemy odsączone pomidory pokrojone w kostkę a następnie kozi ser pokrojony również w kostkę. Nasze bruschetty wkładamy do nagrzanego piekarnika z funkcją grill (200 stopni) i zapiekamy ok. 5 minut aż pieczywo się zarumieni a ser się roztopi. Wyciągamy. Podajemy z listkami świeżej bazylii.

Włoska parmigiana di melanzane

Parmigiana di melanze to klasyczne danie kuchni włoskiej, które składa się z bakłażanów i sosu pomidorowego. Danie jest bardzo proste i szybkie 😉

Składniki / 4 porcji:

– 3-4 bakłażany pokrojone wzdłuż w plastry o grubości ok. 1 cm
– 3 łyżki oliwy z oliwek
– 1/2 drobno posiekanej cebuli
– ok.700 ml passaty pomidorowej
– posiekany pęczek świeżej bazylii
– 2 mozzarelle
– sól i pieprz

Przygotowanie:
Pokrojone bakłażany ułożyć na sicie, posypać solą i pozostawić mniej więcej 30 minut, aby puściły sok. Na rozgrzanej patelni wlać łyżkę oleju rzepakowego i podsmażyć na niej cebulę i czosnek. Następnie dodać passatę pomidorową, bazylię, sól i pieprz. Sos gotujemy na średnim ogniu przez 15-20 minut. Bakłażany opłucz, dobrze osusz i grilluj na patelni grillowej 2 minuty z każdej strony. W naczyniu żaroodpornym układaj po kolei kilka łyżek sosu pomidorowego, warstwę plastrów bakłażana, warstwę mozzarelli.Powtarzaj tę czynność do wyczerpania składników (3-4 razy). Wierzch zapiekanki posyp serem,skrop oliwą z oliwek i wstaw na 40 minut do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni. Po upieczeniu poczekaj około 15 minut i serwu.

Razowy makaron z cukinią

Składniki /2 porcje:

– 1 mała lub 1/2 średniej cukini
– 250 g makaronu razowego np. świderki
– parmezan
– ząbek czosnku
– 1/3 średniej cebuli
– ok 5 kawałków suszonych pomidorów
– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

Przygotowanie:

Makaron ugotować w osolonej wodzie al dente. Cukinię opłukać i pokroić w kostkę ze skórką. Cebulę zeszlić na oleju rzepakowym. Następnie wrzucić cukinię na rozgrzaną patelnię, dodać wyciśnięty czosnek i podsmażyć wszystko przez kilka minut. Pod koniec smażenia dodaj pokrojone suszone pomidory i doprawić opcjonalnie solą i pieprzem. Wymieszaj wszystko na patelni dodając pod koniec ugotowany makaron. Wykładaj danie od razu na talerze. Przed podaniem posyp startym parmezanem.

Makaron z jarmużem i suszonymi pomidorami

Pomysł na bardzo szybki, pyszny, bardzo lekki i pożywny obiad dla wszystkich miłośników makaronów i nie tylko. Danie jest również świetną propozycją na wegetariańską romantyczną kolację dla dwojga 🙂

 

Składniki /2 porcje:

– 150 g świeżego jarmużu
– 250 g makaronu wstązki
– parmezan
– ząbek czosnku

– ok 5 kawałków suszonych pomidorów

– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

 

Przygotowanie:

Makaron ugotować w osolonej wodzie al dente.  Jarmuż opłukać pozbyć się twardych łodyg i zalać wrzącą wodą na kilka sekund.  Wrzuć go na rozgrzaną patelnię, dodaj wyciśnięty czosnek i podsmaż wszystko przez kilka minut. Pod koniec smażenia dodaj pokrojone suszone pomidory i dopraw solą i pieprzem. Skrop delikatnie oliwą z oliwek i wymieszaj wszystko na patelni  dodając pod koniec ugotowany makaron .  Wykładaj danie od razu na talerze i posyp startym parmezanem.

Lasagne wegetariańskie

 

Składniki :
– ok. 16 płatów makaronu lasagne
– 150 g parmezanu
–  250 g serka ricotta
– ½ szklanki soczewicy
– 1 cukinia
– 2 średnie marchewki
– 1 szklanka bulionu warzywnego
– 1 czerwona papryka
– 1 średnia cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1,5 puszki pomidorów krojonych lub 1 puszka i 0,5 kartonika passaty włoskiej
– sól pieprz i zioła prowansalskie
– świeże liście bazyli (opcjonalnie)
– słodka i ostra papryka

 

 

Przygotowanie :

Warzywa umyć. Paprykę, cukinię i cebulę pokroić na drobne kawałki. Marchew zetrzeć na tarle. Do garnka wlać bulion warzywny i wsypać soczewicę. Ugotować. Do głębokiej patelni wlać olej zeszklić cebulę a następnie dodać pokrojone warzywa (paprykę, cukinię oraz marchew. Wszystko podrumienić, mieszając aż warzywa zmiękną. Na koniec dodać ugotowaną soczewicę (jeśli nie odparował nam cały bulion podczas gotowania soczewicy możemy go wlać do patelni J, Gdy zawartość patelni będzie już miękka, dodać 1,5 puszki pomidorów  lub 0,5 karton passaty i 1 całą puszkę pomidorów. Przyprawić słodką i ostrą papryką.

Chwilę gotować co jakiś czas mieszając. Pod koniec gotowania doprawić solą, pieprzem i ziołami. Dodać do sosu pokrojoną świeżą bazylię.

Piekarnik  nagrzać do temperatury  180 stopni bez termoobiegu. Przygotować formę żaroodporną  (u  mnie 23 x12 cm – ale może być większa np. 26x18cm ) i wysmarować ją masłem. Na dno rozprowadzić cieniutką warstwę sosu pomidorowego (z patelni z warzyw) a następnie płaty makaronu lasagne. Następnie rozprowadzamy sos warzywny oraz trochę serka ricotta. Przykrywamy ponownie makaronem lasagne i tak ok. 3-4 razy w zależności jak dużą mamy formę. Wierzch lasagne smarujemy cienka warstwą sosu warzywnego oraz i posypujemy parmezanem J . Gotowe! Taką lasagne wkładamy do piekarnika i pieczemy ok. 50 minut.

*Wskazówka

Jeśli lasagna będzie się mocno rumienić od góry można przykryć papierem do pieczenia w celu uniknięcia spalenia.

Płaty lasagne mogą nachodzić na siebie podczas układania kolejnych warstw.

Krem z batata i imbiru

Krem z batata to coś co ostatnio zagościło na stałe w moim codziennym menu. Zupę bardzo pokochałam za jej oryginalność dzięki dodatku w postaci masła orzechowego. Ten krem jest świetny zwłaszcza w chłodne dni ponieważ super rozgrzewa i dodaje energii. Natomiast aksamitny lekko słodkawy smak batata idealnie komponuje się z delikatnym masłem orzechowym – aż ciężko jest się oprzeć dlatego polecam gorąco ten przepis 🙂 i życzę Wam smacznego !!

Składniki :
– 1 większy batat
–  1 mały por (biała i jasnozielona część)
– ok. 1,5 l bulionu warzywnego
– 1 marchew
– sól i pieprz
– 1 ząbek czosnku
– 2-3 łyżki masła orzechowego
– 2 cm świeżego imbiru (startego na tarce)
– szczypta papryki słodkiej lub ostrej
Propozycja podania : grzanki, pieczywo, kiełki

Przygotowanie:
Czosnek i por siekamy i podsmażamy chwilę w dużym garnku na rozgrzanej oliwie , aż por zmięknie. Dodajemy obranego i pokrojonego w kostkę  batata i marchew. Smażymy aż warzywa lekko się zeszklą. Dolewamy bulion warzywny i czekamy aż nasza zupa się zagotuje i warzywa zmiękną. Pod koniec dodajemy masło orzechowe i świeży imbir. Ściągamy z ognia i miksujemy blenderem na gładki krem. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z grzankami lub ulubionym pieczywem lub kiełkami 🙂