TARTA Z CUK I KOZIM1

Pasta z dyni

Składniki:
– 1 kg dynii
– 5 suszonych pomidorów
– 1 1/2 łyżki octu balsamicznego
– 1/2  cebuli
–  1 ząbek czosnku
– 2-3 łyżki oliwy
– tymianek
– sól i pieprz, papryka ostra i słodka

propozycja podania: ulubione pieczywo, krakersy, chipsy

Przygotowanie:

Dynię obieramy ze skóry i kroimy w ćwiartki, wydłubujemy pestki i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 220 stopni (można posmarować lekko olejem rzepakowym. Piec ok. 40-45 minut, aż dynia będzie miękka. Upieczoną dynię wyciągnąć i ostudzić.
Cebule obrać i pokroić w drobną kostę, czosnek przecisnąć przez praskę. Rozgrzać patelnię dodać oliwę, cebulę i czosnek i wszystko smażyć 1-2 minuty.
Upieczoną dynię wyłożyć do miski dodać 2-3 łyżki oliwy, ocet balsamiczny oraz suszone pomidory. Wszystko dokładnie zblendować na gładką pastę. Do masy dodajemy wszystkie składniki podsmażane na patelni.

Pastę doprawiamy do smaku solą, pieprzem oraz papryczką ostrą i słodką. Przełożyć do słoika zamknąć i schłodzić w lodówce. Podawać z ulubionym pieczywem, krakersami lub chipsami 🙂 Można przechowywać do tygodnia czasu. Smacznego 🙂

TARTA Z CUK I KOZIM1

Pasztet z cukinii i czerwonej soczewicy

Pasztet jest doskonałym dodatkiem do ulubionego pieczywa a zawarta w nim soczewica dostarczy nam sporej dawki białka. Pasztet jest pyszny, łatwy w przygotowaniu i bardzo długo pozostaje świeży.

Składniki  :
– 40 dag czerwonej soczewicy,
– 2 marchewki
– 1 cukinia średniej wielkości,
– 2 jajka,
– sól, pieprz,
– 1 cebula,
– 2 ząbki czosnku,
– 1/2 łyżeczki curry
– 1/2 łyżeczki kurkumy

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzej do 190-200C. Soczewicę opłukaj wrzuć do garnka i zalej 3 szklankami wody. Gotuj, aż  wchłonie prawie całą wodę a następnie odcedź Cebulę i czosnek podsmaż na całym oleju, by stały się miękkie. Dodaj startą na grubych oczkach cukinię i marchew i smaż chwilę aż zmiękną dodaj kurkumę i opcjonalnie inne przyprawy do smaku wg upodobań.

Formę do pieczenia (u mnie keksówka o wymiarach  12×26), dokładnie wysmaruj tłuszczem i wysyp odrobiną tartej bułki. W dużej misce wymieszaj dokładnie wszystkie składniki, najlepiej ręką , dopraw solą i pieprzem . Masę przełóż do foremki. Piecz około godziny.

 

TARTA Z CUK I KOZIM1

Placuszki dyniowe

U mnie w okresie jesiennym dyniowe szaleństwo w kuchni. Dlatego dzisiaj  pomysł na coś bardzo dobrego i słodkiego. Placuszki dyniowe z dodatkiem konfitury z malin lub brzoskwiń 🙂 Pyszności !

 

Składniki:
– 200g puree z pieczonej dyni*
– 2 jajka
– 2-3 łyżki cukru
– 2 Łyżki oleju
– 1 1/3 szklanki mąki pszennej
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli
– do podania opcjonalnie: cukier puder, konfitura  z malin lub brzoskwiń

 

Przygotowanie:
W misce wymieszać ostudzone puree z dyni z jajkami, 2 łyżkami oleju i cukrem. Przesiewamy mąkę wcześniej wymieszaną z proszkiem do pieczenia i solą.Wszystko mieszamy na gładką masę. Jeśli ciasto jest zbyt rzadkie dodajemy jeszcze trochę mąki. Placuszki smażymy na złoty kolor z każdej ze stron. Placki podawać posypane cukrem pudrem i ulubioną konfiturą.

*Wskazówka
Jak upiec dynię: około 2kg dyni umyć i pokroić na około 6 części, usunąć pestki.
Położyć na blaszce skórką do dołu i wstawić do nagrzanego piekarnika (200ᵒC).Piec przez około 1 godzinę lub do czasu aż dynia będzie miękka. Tak przygotowaną dynię studzimy i wydrążamy miąższ który następnie miksujemy blenderem na gładką masę ( puree). Odmierzyć potrzebną ilość gotowego puree, resztę możemy przez kilka dni przechowywać w lodówce i wykorzystać do innych wypieków.

TARTA Z CUK I KOZIM1

Zielony koktajl z awokado

Zielony koktajl, który doda Wam energii i dostarczy niezbędnych witamin i minerałów.

Banany, kiwi i awokado połączenie idealne i bardzo smaczne 🙂 A w dodatku „samo się robi” i nie może nie wyjść 🙂 Także do dzieła sięgnijcie po zdrowie  i wypróbujcie koniecznie ten przepis !

Składniki /1 porcja:
– 1 banan
– 1 połówka dojrzałego awokado
– 1 kiwi
– łyżka miodu
– pół szklanki mleka roślinnego (ryżowe, migdałowe, sojowe)

Przygotowanie:
Owoce myjemy i obieramy ze skórek. Owoce kroimy na mniejsze kawałki-wrzucamy do miksera/blendera z mlekiem i miodem i miksujemy na gładki koktajl. Smacznego 🙂

TARTA Z CUK I KOZIM1

Krem z dyni

Sezon na dynie w pełni dlatego dzisiaj przepis na pyszną zupę krem z dyni 🙂

Składniki/ 4 porcje:

– 800 g dyni
– 1 1/2 szklanki bulionu warzywnego
– 2 ziemniaki
– 1 cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1 łyżeczka świeżego startego imbiru
– 1/2 puszki krojonych pomidorów
– do podania np grzanki lub paluchy z sezamem
– do posypania ostra papryczka chili (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Dynię  obrać ze skórki i miąższu i pokroić w kostkę. Ziemniaki obrać i pokroić w kostkę.

W większym garnku na maśle zeszklić pokrojoną w w kosteczkę cebulę oraz czosnek. Następnie dodać dynię i ziemniaki i doprawić solą i kurkumą. Dodać starty imbir. Smażyć ok. 5 minut co chwilę mieszając. Wlać gorący bulion, przykryć i zagotować. Następnie  zmniejszyć ogień i gotować przez ok. 10 minut. Po tym czasie dodać pomidory z puszki i gotować jeszcze ok. 5 minut aż warzywa będą miękkie.  Po ugotowaniu wszystko zmiksować w blenderze.

Podajemy np. z grzankami lub paluchami z dodatkiem sezamu. Jeśli lubimy zupę bardziej pikantną proponuje posypac ja przed podaniem ostra papryczką chili.

Wskazówka*

Jeśli zupa będzie szbyt gęsta możemy dodać trochę mleka .

TARTA Z CUK I KOZIM1

Krem kukurydziany z grzankami

Pyszny i bardzo rozgrzewający krem kukurydziany to idealna zupa na zimne jesienne wieczory 🙂 Krem kukurydziany dostarczy Wam wiele cennych wartości odżywczych. A to za sprawą dwóch podstawowych składników imbiru i kukurydzy. Imbir ma właściwości lecznicze i odchudzające natomiast kukurydza jest doskonałym źródłem kwasów OMEGA -3 , broni nas przed działaniem wolnych rodników, zwiększa naszą odporność i przedłuża młodość.

Składniki/2 porcje:

-1 litr wywaru warzywnego*
– 1 marchew drobno pokrojona
– 1 ziemniak pokrojony w drobną kostkę
– 1 kolba świeżej kukurydzy lub 200 g  kukurydzy w puszce
– 1 łyżka świeżego startego imbiru
– 150 ml śmietany 18  % (opcjonalnie)
– sól i pieprz
– grzanki z bułki lub chleba

Przygotowanie:

Kukurydzę podsmażyć chwilę na maśle lub oleju rzepakowym wraz z posiekanym świeżym imbirem.  Zagotować wcześniej przygotowany  bulion warzywny* przepis znajdziecie na przykład tutaj .   Bulion najlepiej zagotować razem z drobno pokrojonym ziemniakiem i marchewką. Gdy warzywa już będą miękkie dodajemy kukurydzę z imbirem mieszamy. Zupę odstawiamy z ognia i miksujemy na krem. Doprawiamy solą pieprzem.  Opcjonalnie możemy zabielić zupę śmietaną. Podawać z chrupiącymi grzankami. Smacznego 🙂

TARTA Z CUK I KOZIM1

Fasolinki czyli muffinki z czerwonej fasoli

Przepis na zdrowe muffinki z wykorzystaniem czerwonej fasoli. Czerwona fasola jest źródłem witamin z grupy B, ponadto jest bogata w potas, wapń i fosfor. Zawiera żelazo, kwas foliowy, selen oraz cynk. Jest lekkostrawna i posiada błonnik, który pomaga usuwać nadmiar cholesterolu z organizmu.

Składniki / 6 porcji:

– 1 szklanka fasolki czerwonej w zalewie
– 1 banan
– 1 jajko
– 1 gorzka czekolada
– 1 łyżka  oleju kokosowego
– duża szczypta kardamonu, cynamonu i soli
– 10 śliwek suszonych

Przygotowanie:

Fasolkę odsącz z zalewy i wrzuć do miksera. Dodaj jajko, przyprawy i pokrojonego banana. Zmiksuj. Czekoladę rozpuść z olejem i przestudzoną dodaj do masy. Na koniec dodaj pokrojone śliwki i wszystko wymieszaj. Ciasto wlewamy do foremek na muffinki. U mnie silikonowe. Pieczemy ok. 30 minut w rozgrzanym piekarniku do 180 st. C.

 

 

TARTA Z CUK I KOZIM1

Lekka tarta warzywna *

Pomysł na prostą i dietetyczną tartę z warzywami. Do jej przygotowania użyjemy komosy ryżowej, która jest świetnym źródłem białka, aminokwasów, witamin z grupy B, żelaza i fosforu.

Składniki:
– 3/4 szklanki komosy ryżowej (quinoa)
– 2 jajka
– pół szklanki mąki pełnoziarnistej
– pół szklanki tartego parmezanu (opcjonalnie)
– ząbek czosnku
– zioła
Nadzienie:
– pół brokuła
– 10 pomidorków koktajowych
– 1/3 średniej cukinii

Przygotowanie:
Komosę ryżową płuczemy, gotujemy i studzimy. (Gotujemy w osolonej wodzie pod przykryciem przez ok 15 minut w stosunku 1:2 (quinoa:woda)).
Brokuła gotujemy al dente, pomidorki kroimy na połówki, cukinię w kostkę.
Do ostudzonej komosy ryżowej dodajemy jajka, mąkę i parmezan i blendujemy na gładką masę. Wylewamy na blaszkę i układamy na niej warzywa. Pieczemy w 160 stopniach przez ok 25 minut. Gotowe 🙂

przepis autorstwa Ani

TARTA Z CUK I KOZIM1

Pasta z czarnych oliwek z suszonymi pomidorami*

Pyszna pasta z czarnych oliwek z dodatkiem suszonych pomidorów i pestek słonecznika. Sprawdzi się idealnie jako dodatek do chleba lub dip do nachos.

Składniki:
– 150g odsączonych z zalewy oliwek czarnych
– 5 suszonych pomidorów
– 2 łyżki pestek słonecznika (lub dyni)
– 2 ząbki czosnku
– 3-4 łyżki oliwy
– 2 łyżki soku z cytryny
– pół szklanki startego parmezanu

 

 

 

Przygotowanie:
Wszystkie składniki umieszczamy w blenderze i miksujemy dokładnie do uzyskania jednolitej konsystencji.

przepis autorstwa Ani

TARTA Z CUK I KOZIM1

Tarta z cukinią, papryką i fetą*

Spróbujcie naszej kolejnej propozycji na tartę wytrawną – pyszna tarta z cukinią, czerwoną cebulą, papryką z dodatkiem sera feta na cieście pełnoziarnistym to idealny pomysł na lekkie ale i sycące danie.

Składniki: 
Ciasto
– 2 szklanki mąki pełnoziarnistej
– 2 jajka
– 70g masła
– szczypta soli

Farsz
– 1 cukinia średnia
– 1 mała cebula czerwona
– 1 papryka czerwona
– 2 małe jogurty naturalne (ok. 350g)
– 3 jajka
– 2 ząbki czosnku
– 200g fety
– sól, pieprz, zioła

Przygotowanie:
Ciasto
Wszystkie składniki wyrobić, ciasto schłodzić 30 minut w lodówce. Następnie ułożyć w formie, nakłuć widelcem i podpiec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok.15 minut (z obciążeniem).

Nadzienie
Na rozgrzanej patelni smażymy przez kilka minut pokrojoną w kostkę cebulę. Dodajemy cukinię pokrojoną w cienkie talarki i wszystko dokładnie mieszamy, następnie dodajemy pokrojoną w drobną kostkę paprykę i smażymy jeszcze przez chwilę. Warzywa przyprawiamy według uznania (sól, pieprz, zioła) oraz dodajemy czosnek, studzimy.

W misce mieszamy jajka z jogurtem naturalnym, przyprawiamy solą, pieprzem i ziołami.

Fetę kroimy w kostkę i dodajemy do warzyw, wszystko mieszamy i wykładamy na podpieczony spód. Całość zalewamy masą jogurtowo – jajeczną.

Pieczemy w piekarniku w 180 stopniach przez ok. 40 min, aż tarta się lekko zarumieni, a farsz zetnie.

Smacznego !

przepis autorstwa Ani


 Wytrawne tarty i placki - najlepsze na letni obiad