Włoska parmigiana di melanzane

Parmigiana di melanze to klasyczne danie kuchni włoskiej, które składa się z bakłażanów i sosu pomidorowego. Danie jest bardzo proste i szybkie 😉

Składniki / 4 porcji:

– 3-4 bakłażany pokrojone wzdłuż w plastry o grubości ok. 1 cm
– 3 łyżki oliwy z oliwek
– 1/2 drobno posiekanej cebuli
– ok.700 ml passaty pomidorowej
– posiekany pęczek świeżej bazylii
– 2 mozzarelle
– sól i pieprz

Przygotowanie:
Pokrojone bakłażany ułożyć na sicie, posypać solą i pozostawić mniej więcej 30 minut, aby puściły sok. Na rozgrzanej patelni wlać łyżkę oleju rzepakowego i podsmażyć na niej cebulę i czosnek. Następnie dodać passatę pomidorową, bazylię, sól i pieprz. Sos gotujemy na średnim ogniu przez 15-20 minut. Bakłażany opłucz, dobrze osusz i grilluj na patelni grillowej 2 minuty z każdej strony. W naczyniu żaroodpornym układaj po kolei kilka łyżek sosu pomidorowego, warstwę plastrów bakłażana, warstwę mozzarelli.Powtarzaj tę czynność do wyczerpania składników (3-4 razy). Wierzch zapiekanki posyp serem,skrop oliwą z oliwek i wstaw na 40 minut do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni. Po upieczeniu poczekaj około 15 minut i serwu.

Razowy makaron z cukinią

Składniki /2 porcje:

– 1 mała lub 1/2 średniej cukini
– 250 g makaronu razowego np. świderki
– parmezan
– ząbek czosnku
– 1/3 średniej cebuli
– ok 5 kawałków suszonych pomidorów
– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

Przygotowanie:

Makaron ugotować w osolonej wodzie al dente. Cukinię opłukać i pokroić w kostkę ze skórką. Cebulę zeszlić na oleju rzepakowym. Następnie wrzucić cukinię na rozgrzaną patelnię, dodać wyciśnięty czosnek i podsmażyć wszystko przez kilka minut. Pod koniec smażenia dodaj pokrojone suszone pomidory i doprawić opcjonalnie solą i pieprzem. Wymieszaj wszystko na patelni dodając pod koniec ugotowany makaron. Wykładaj danie od razu na talerze. Przed podaniem posyp startym parmezanem.

Makaron z jarmużem i suszonymi pomidorami

Pomysł na bardzo szybki, pyszny, bardzo lekki i pożywny obiad dla wszystkich miłośników makaronów i nie tylko. Danie jest również świetną propozycją na wegetariańską romantyczną kolację dla dwojga 🙂

 

Składniki /2 porcje:

– 150 g świeżego jarmużu
– 250 g makaronu wstązki
– parmezan
– ząbek czosnku

– ok 5 kawałków suszonych pomidorów

– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

 

Przygotowanie:

Makaron ugotować w osolonej wodzie al dente.  Jarmuż opłukać pozbyć się twardych łodyg i zalać wrzącą wodą na kilka sekund.  Wrzuć go na rozgrzaną patelnię, dodaj wyciśnięty czosnek i podsmaż wszystko przez kilka minut. Pod koniec smażenia dodaj pokrojone suszone pomidory i dopraw solą i pieprzem. Skrop delikatnie oliwą z oliwek i wymieszaj wszystko na patelni  dodając pod koniec ugotowany makaron .  Wykładaj danie od razu na talerze i posyp startym parmezanem.

Lasagne wegetariańskie

 

Składniki :
– ok. 16 płatów makaronu lasagne
– 150 g parmezanu
–  250 g serka ricotta
– ½ szklanki soczewicy
– 1 cukinia
– 2 średnie marchewki
– 1 szklanka bulionu warzywnego
– 1 czerwona papryka
– 1 średnia cebula
– 2 ząbki czosnku
– 1,5 puszki pomidorów krojonych lub 1 puszka i 0,5 kartonika passaty włoskiej
– sól pieprz i zioła prowansalskie
– świeże liście bazyli (opcjonalnie)
– słodka i ostra papryka

 

 

Przygotowanie :

Warzywa umyć. Paprykę, cukinię i cebulę pokroić na drobne kawałki. Marchew zetrzeć na tarle. Do garnka wlać bulion warzywny i wsypać soczewicę. Ugotować. Do głębokiej patelni wlać olej zeszklić cebulę a następnie dodać pokrojone warzywa (paprykę, cukinię oraz marchew. Wszystko podrumienić, mieszając aż warzywa zmiękną. Na koniec dodać ugotowaną soczewicę (jeśli nie odparował nam cały bulion podczas gotowania soczewicy możemy go wlać do patelni J, Gdy zawartość patelni będzie już miękka, dodać 1,5 puszki pomidorów  lub 0,5 karton passaty i 1 całą puszkę pomidorów. Przyprawić słodką i ostrą papryką.

Chwilę gotować co jakiś czas mieszając. Pod koniec gotowania doprawić solą, pieprzem i ziołami. Dodać do sosu pokrojoną świeżą bazylię.

Piekarnik  nagrzać do temperatury  180 stopni bez termoobiegu. Przygotować formę żaroodporną  (u  mnie 23 x12 cm – ale może być większa np. 26x18cm ) i wysmarować ją masłem. Na dno rozprowadzić cieniutką warstwę sosu pomidorowego (z patelni z warzyw) a następnie płaty makaronu lasagne. Następnie rozprowadzamy sos warzywny oraz trochę serka ricotta. Przykrywamy ponownie makaronem lasagne i tak ok. 3-4 razy w zależności jak dużą mamy formę. Wierzch lasagne smarujemy cienka warstwą sosu warzywnego oraz i posypujemy parmezanem J . Gotowe! Taką lasagne wkładamy do piekarnika i pieczemy ok. 50 minut.

*Wskazówka

Jeśli lasagna będzie się mocno rumienić od góry można przykryć papierem do pieczenia w celu uniknięcia spalenia.

Płaty lasagne mogą nachodzić na siebie podczas układania kolejnych warstw.

Krem z batata i imbiru

Krem z batata to coś co ostatnio zagościło na stałe w moim codziennym menu. Zupę bardzo pokochałam za jej oryginalność dzięki dodatku w postaci masła orzechowego. Ten krem jest świetny zwłaszcza w chłodne dni ponieważ super rozgrzewa i dodaje energii. Natomiast aksamitny lekko słodkawy smak batata idealnie komponuje się z delikatnym masłem orzechowym – aż ciężko jest się oprzeć dlatego polecam gorąco ten przepis 🙂 i życzę Wam smacznego !!

Składniki :
– 1 większy batat
–  1 mały por (biała i jasnozielona część)
– ok. 1,5 l bulionu warzywnego
– 1 marchew
– sól i pieprz
– 1 ząbek czosnku
– 2-3 łyżki masła orzechowego
– 2 cm świeżego imbiru (startego na tarce)
– szczypta papryki słodkiej lub ostrej
Propozycja podania : grzanki, pieczywo, kiełki

Przygotowanie:
Czosnek i por siekamy i podsmażamy chwilę w dużym garnku na rozgrzanej oliwie , aż por zmięknie. Dodajemy obranego i pokrojonego w kostkę  batata i marchew. Smażymy aż warzywa lekko się zeszklą. Dolewamy bulion warzywny i czekamy aż nasza zupa się zagotuje i warzywa zmiękną. Pod koniec dodajemy masło orzechowe i świeży imbir. Ściągamy z ognia i miksujemy blenderem na gładki krem. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z grzankami lub ulubionym pieczywem lub kiełkami 🙂

Hummus z soczewicy

Hummus to pasta, która pasuje na każdą okazję i pod każdą postacią 🙂 Możemy robić hummus z ciecierzycy
(klasyka), soczewicy, bobu, grochu itp. Dzisiaj przedstawiam przepis na pyszną pastę z soczewicy i suszonych pomidorów !

Składniki:
– ok. 100 g czerwonej soczewicy,
– 5-6 kilka suszonych pomidorów,
– ok. 600 ml bulionu warzywnego np. z tego przepisu lub  w kostkach zakupiony w sklepie ekologicznym bez konserwantów,
– 1-2 ząbki czosnku,
– oliwa z oliwek*,
– przyprawy ( sól, ostra papryka, zioła prowansalskie).
sposób podania : ulubione pieczywo, grissini,krakersy lub  chrupie pieczywo

Przygotowanie:

Soczewicę zalewamy bulionem warzywnym i gotujemy. Jeśli mamy bulion warzywny w kostkach soczewicę zalewamy wodą i dodajemy niecałą kostkę bulionu.  Kostka rozpuści się podczas gotowania i soczewica będzie miała piękny warzywny aromat. Soczewicę gotujemy aż zmięknie. Najlepiej aż do momentu gdy całą woda nam odparuje. Jeśli zostanie nam trochę wody a soczewica będzie już gotowa odcedzamy. Do miski, robota kuchennego lub naczynia do blendowania wrzucamy suszone pomidory, soczewicę, czosnek i oliwę z oliwek (ok. 2 łyżki). Wrzucamy również zioła prowansalskie oraz szczyptę ostrej papryki i soli. Wszystko miksujemy na gładką masę. Podajemy z ulubionym pieczywem, krakersami lub grissini.

*Ilość oliwy jaką dodajemy do pasty zależy od tego jaką konsystencje pasty chcemy uzyskać.

 

Tradycyjne zapiekanki

Pyszne i szybkie zapiekanki? Kto ich nie zna i kto nie lubi?? Takie zapiekanki przygotujecie szybko i bez większego kłopotu! Są smaczne, chrupiące i nie zajmują wiele czasu 🙂 Poniżej przepis, dzięki któremu będziecie cieszyć się ich doskonałym smakiem 🙂

Składniki/4 zapiekanki :

– 500 g świeżych pieczarek
– 1 cebula
– kulka mozzarelli lub 200 g ulubionego sera żółtego
– ząbek czosnku
– 2 małe bagietki (tzw. pół-bagietki)
– szczypiorek
– 1 łyżka masła

Przygotowanie:

Pieczarki oczyścić i pokroić w plasterki. Cebulkę drobno posiekać. Na rozgrzanej patelni stopić  masło i wrzucić cebulę. Smażyć aż się zeszkli. Dodajemy pieczarki. Smażymy na średnim ogniu przez ok. 10 minut aż sok z pieczarek wyparuje i pieczarki będą się ładnie rumienić. Doprawić solą i pieprzem, opcjonalnie dodać przeciśnięty przez praskę czosnek. Wszystko wymieszać i odstawić z ognia.

Piekarnik rozgrzać do 200 stopni.

Bagietki przekroić na połówki. Nałożyć na nie pieczarki i posypać mozzarellą lub innym serem. Piec w nagrzanym piekarniku ok. 8-10 minut, aż ser się stopi a pieczywo będzie lekko chrupiące.

Przed podaniem posypać szczypiorkiem oraz ketchupem lub ulubionym innym ulubionym sosem do zapiekanek.

 

 

 

Chipsy z jarmużu

Lubicie przekąski? Ja mam od czasu do czasu ochotę na „coś” do chrupania zwłaszcza gdy oglądam film lub swój ulubiony program.  Przekąski zazwyczaj kojarzą nam się z czymś nie zdrowym 🙂  Ale nie musi tak być !  Dzisiaj mam dla Was przepis na szybkie i zdrowe chipsy z jarmużu 🙂  Spróbujcie koniecznie 😉

Składniki/2 porcje:

  • 200g jarmużu (krojony lub całe liście)
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1/2 łyżeczki przypraw: słodka papryka, ostra papryka,zioła prowansalskie
  • 1 ząbek czosnku

Przygotowanie:

Jarmuż myjemy i suszymy przez kilka minut  – jarmuż musi być suchy żeby chipsy się udały ( możemy kupić już umyty wtedy czas przygotowania chipsów znacznie się skróci ).

Następnie nagrzewamy piekarnik do 190 stopni.  W miseczce mieszamy  wszystkie przyprawy dodajemy czosnek przecisnięty przez praskę oraz oliwę z oliwek. Jarmuż (jeśli, nie kupujemy krojonego jarmużu, wtedy po umyciu odcinamy łodygi i kroimy na mniejsze kawałki liście. Tak przygotowany jarmuż obtaczamy w misce z przyprawami i wkładamy na blaszkę  do pieczenia wyłożoną papierem do pieczenia. Układamy liście obok siebie wtedy mamy pewność, że wszystkie chipsy będą podobnie chrupiące i wyjdą idealne. Pieczemy do uzyskania chrupkości i lekko brązowego koloru na końcach liści. Czas pieczenia to ok. 8-10 minut w zależności od wielkości liści 🙂

Pasta z dyni

Składniki:
– 1 kg dynii
– 5 suszonych pomidorów
– 1 1/2 łyżki octu balsamicznego
– 1/2  cebuli
–  1 ząbek czosnku
– 2-3 łyżki oliwy
– tymianek
– sól i pieprz, papryka ostra i słodka

propozycja podania: ulubione pieczywo, krakersy, chipsy

Przygotowanie:

Dynię obieramy ze skóry i kroimy w ćwiartki, wydłubujemy pestki i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 220 stopni (można posmarować lekko olejem rzepakowym. Piec ok. 40-45 minut, aż dynia będzie miękka. Upieczoną dynię wyciągnąć i ostudzić.
Cebule obrać i pokroić w drobną kostę, czosnek przecisnąć przez praskę. Rozgrzać patelnię dodać oliwę, cebulę i czosnek i wszystko smażyć 1-2 minuty.
Upieczoną dynię wyłożyć do miski dodać 2-3 łyżki oliwy, ocet balsamiczny oraz suszone pomidory. Wszystko dokładnie zblendować na gładką pastę. Do masy dodajemy wszystkie składniki podsmażane na patelni.

Pastę doprawiamy do smaku solą, pieprzem oraz papryczką ostrą i słodką. Przełożyć do słoika zamknąć i schłodzić w lodówce. Podawać z ulubionym pieczywem, krakersami lub chipsami 🙂 Można przechowywać do tygodnia czasu. Smacznego 🙂

Pasztet z cukinii i czerwonej soczewicy

Pasztet jest doskonałym dodatkiem do ulubionego pieczywa a zawarta w nim soczewica dostarczy nam sporej dawki białka. Pasztet jest pyszny, łatwy w przygotowaniu i bardzo długo pozostaje świeży.

Składniki  :
– 40 dag czerwonej soczewicy,
– 2 marchewki
– 1 cukinia średniej wielkości,
– 2 jajka,
– sól, pieprz,
– 1 cebula,
– 2 ząbki czosnku,
– 1/2 łyżeczki curry
– 1/2 łyżeczki kurkumy

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzej do 190-200C. Soczewicę opłukaj wrzuć do garnka i zalej 3 szklankami wody. Gotuj, aż  wchłonie prawie całą wodę a następnie odcedź Cebulę i czosnek podsmaż na całym oleju, by stały się miękkie. Dodaj startą na grubych oczkach cukinię i marchew i smaż chwilę aż zmiękną dodaj kurkumę i opcjonalnie inne przyprawy do smaku wg upodobań.

Formę do pieczenia (u mnie keksówka o wymiarach  12×26), dokładnie wysmaruj tłuszczem i wysyp odrobiną tartej bułki. W dużej misce wymieszaj dokładnie wszystkie składniki, najlepiej ręką , dopraw solą i pieprzem . Masę przełóż do foremki. Piecz około godziny.